RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytColruyt GroupDaltixDelhaizeTest-Aankoop
  • Onderwerpen InflatiePrijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert

icon
Food21 juni, 2022
Foto Delhaize

Houdt Delhaize z’n belofte over de prijsverlagingen voor 500 huismerken? Volgens een meting van Daltix niet, volgens Test-Aankoop dan weer wel. De retailer reageert op de controverse.

Compenseren met prijsverhogingen?

Vorige week kondigde Delhaize prijsverlagingen aan voor 500 basisproducten onder het huismerk, als antwoord op de inflatie. De producten worden in de winkel goed herkenbaar aangeduid met ‘Kleine Leeuwtjes’. Een opgemerkte campagne die heel wat media-aandacht kreeg en ook de nodige reacties uitlokt.

In een post op LinkedIn neemt databedrijf Daltix die recente prijsverlagingen bij Delhaize onder vuur. Het bedrijf vergeleek de prijzen voor 50 van de 500 basisproducten die de retailer adverteert. 24 van de 50 producten werden in prijs verlaagd, maar geen ervan kreeg de beloofde 30% prijsdaling, zegt Daltix. 21 producten wijzigden helemaal niet in prijs, en 3 producten stegen in prijs.

De prijs van twee muesliproducten uit de steekproef bleef gelijk op 16 juni, terwijl zes private label muesliproducten in prijs stegen. Delhaize verhoogde op 16 juni ook de prijs van de biologische variant van z’n tomatenketchup. De conclusie van Daltix: “Het ziet ernaar uit dat Delhaize wel eens prijzen aan het verhogen is op producten buiten het kleine leeuw assortiment om hun verlies te compenseren.”

“Een aardverschuiving”

De prijsvergelijking van Daltix lijkt in tegenspraak met een prijsmeting die Test-Aankoop vanochtend publiceerde. De consumentenorganisatie ziet dat voor een selectie van een twintigtal producten, de prijskloof tussen Delhaize en Colruyt van 26 à 30% naar amper 2% is verkleind voor gebruikers van de SuperPluskaart.

Delhaize benadert voor deze selectie producten vaak de prijzen van Colruyt en is doorgaans beduidend goedkoper dan Carrefour. “Een aardverschuiving”, zegt de consumentenorganisatie, die er wel op wijst dat shoppers voor andere producten nog steeds een stuk duurder af dreigen te zijn. Opmerkelijk is wel het feit dat ook Test-Aankoop voor z’n prijsvergelijkingen gebruik maakt van de data van Daltix – weliswaar met een andere invalshoek.

“Zweem van partijdigheid”

“We hebben wel degelijk enkele producten met 30% in prijs verlaagd,” reageert woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize tegenover RetailDetail. “Die zaten blijkbaar niet in de beperkte steekproef van Daltix. Het klopt ook dat we enkele producten niet meer hoefden te verlagen omdat ze al zeer competitief waren. We hadden voor die producten eerder al de prijzen verlaagd.”

Hij bevestigt dat Delhaize enkele prijzen heeft moeten verhogen, wegens tariefverhogingen door de leverancier. “Ontbijtgranen en ketchup zijn duurder geworden, dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Je ziet dezelfde verhogingen bij andere retailers. We willen met onze campagne helemaal geen prijsoorlog ontketenen, maar wel onze concurrentiepositie verbeteren,” vervolgt hij. “En dat zonder toegevingen op kwaliteit of gezondheid. Je kan, met alle respect, onze lasagne niet vergelijken met die van een Aldi bijvoorbeeld.”

Dekelver stelt zich wel openlijk vragen over de deontologie van de communicatie door Daltix. “Iedereen weet dat Colruyt Group aandeelhouder is van Daltix. Er hangt op z’n minst een zweem van partijdigheid over deze prijsvergelijking. Ik vind het niet echt kunnen. Het is alsof Peter Goossens de Michelingids zou sponsoren.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN