RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Unilever
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwart meer winst voor Unilever na inflatiejaar

icon
Food9 februari, 2023

De stijgende levensduurte deert Unilever niet. Integendeel: de FMCG-reus behaalde in 2022 een kwart meer nettowinst. De grote reorganisatie van het bedrijf is ook afgerond.

Allemaal prijseffect

Unilever rapporteerde sterke financiële cijfers voor het kalenderjaar 2022: in alle vijf de nieuwe ‘business groups’ van het bedrijf steeg de omzet, weliswaar met dank aan de forse prijsstijgingen en niet door omzetgroei. De prijzen stegen gemiddeld met 11,3%, terwijl het volume met 2,1% daalde.

De omzet steeg zo met 14,5% tot 60,1 miljard euro. De sterkste merken – de zogeheten miljardenmerken, die 53% van de omzet uitmaken – groeiden met 10,9%. De sterkste presteerders waren OMO, Hellmann’s, Rexona, Sunsilk en Magnum. Vorig jaar verkocht Unilever wel zijn theeafdeling.

Opvallend meer winst

Sinds 1 juli is het bedrijf gereorganiseerd rond vijf herziene productcategorieën. Zo is er nu een aparte afdeling voor ‘beauty & wellbeing’ ten opzichte van ‘personal care’ (tandpasta, deo en zo meer), en omvat ‘ice cream’ alle ijsjes, ongeacht of dat voor thuis of buitenshuis is. Met de herstructurering ging ook een ingrijpende ontslagronde gepaard.

Hoewel de inflatie van de inkoopkosten toch wat aan de marge (-230 basispunten) vrat, verbeterde de onderliggende bedrijfswinst licht tot 9,7 miljard. De nettowinst bedroeg ruim 8 miljard euro, wat een opvallende stijging van 24,9% betekent.

Chinese knaldrang

Ook in 2023 blijft de Knorr-producent de prijzen verhogen. Zeker in de eerste helft van het jaar zullen de kosten blijven stijgen, en dalen zullen ze niet meer, denkt aftredend CEO Alan Jope. Toch verwacht hij dat de volumes zullen verbeteren: hij rekent op minstens 4% groei.

Vooral dan in China en Zuidoost-Azië, waar na jaren coronaperikelen de consumptie weleens kan ontploffen. Chinezen hebben er zo lang niks kunnen uitgeven dat hun spaarboekjes nu uitpuilen. Ze zijn ook al volop vliegtickets en hotels aan het boeken, dus zelfs in het buitenland zullen ze de consumptie stimuleren.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN