RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl en Unox genomineerd voor Liegebeest Wakker Dier

icon
Food12 september, 2016

Lidl en voedselproducenten Unox, Den Eelder, Sea & We en Vital-Oke zijn dit jaar de vijf genomineerden voor de Liegebeest Verkiezing van Wakker Dier. De organisatie wil met deze verkiezing misleidende communicatie over dierenwelzijn aanklagen.

Aandacht vragen voor dierenwelzijn

Wakker Dier wil met de Liegebeest Verkiezing samen met consumenten aandacht vragen voor hun misleidende uitingen over dierenwelzijn. Die aandacht is vaak succesvol, omdat de fabrikanten hun communicatie of product aanpassen. Consumenten kunnen online stemmen op hun nominatie, de uitslag wordt later deze maand bekend gemaakt.

 

Lidl maakt dit jaar kans omdat het supermarktconcern stelt dat de kip die de formule in de winkels brengt, betere levensomstandigheden heeft gekend. Wakker Dier stelde dit begin dit jaar ook al vast, waarna Lidl beloofde over te gaan naar een kippenras dat trager groeit. Toch zijn de producten van Lidl nog steeds afkomstig van plofkip, zo blijkt, terwijl Albert en Heijn en Jumbo wel een ander ras in de schappen legden.

 

Unox is dan weer genomineerd omdat de fabrikant zegt dat de Bierbommetjes die het bedrijf dit jaar lanceerde, zijn gemaakt van ‘100% kwaliteitsvlees’ in plaats van industrieel varkensvlees. Bij de nominatie van zuivelbedrijf Den Eelder verklaart Wakker Dier dat Den Eelder zichzelf “het beste vindt voor mens en dier”, terwijl het bedrijf geen dierenwelzijnskeurmerk voert en kalfjes direct na geboorte van de koe scheidt en de hoorns verwijdert.

 

Tilapiafilet van Sea & We, verkrijgbaar bij Sligro, is goed voor de vierde nominatie: op de verpakking staat dat de vis wordt gekweekt met het grootste respect voor het dier, terwijl de tilipia na een leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd wordt geslacht. Bij Vital-Oke gaat het om kalfsvlees dat volgens de producent “uiterst diervriendelijk” en met “voldoende leefruimte” is geproduceerd, maar slechts één Beter Leven-ster heeft.

 

KFC, Plus, McDonald’s en Iglo ‘wonnen’ eerder

Bij de winnaars van voorgaande Liegebeestverkiezingen zit onder meer KFC, dat met  “don’t worry, eat happy” de leefomstandigheden van de plofkip niet naar voren bracht. Plus supermarkten won twee jaar geleden met Goudse Kaas die is verwerkt met stalmelk, maar een afbeelding draagt van een koe in de wei.

 

McDonald’s won in 2013 vanwege de reclames met ‘eerlijk over alles’, echter niet over de plofkip die de formule verwerkt  Een jaar eerder was Iglo eerste winnaar, met communicatie over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zat.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food25 juli, 2025
    Rémy Cointreau groeit voor het eerst in twee jaar

    Rémy Cointreau laat voor het eerst sinds begin 2023 weer groei zien en verhoogt de verwachtingen. Dat is opvallend, want het Franse drankenconcern kampt al jaren met tegenvallende resultaten in zowel de Verenigde Staten als China.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Average Rob-bier Tout Bien krijgt steun van Marc Coucke, Erwin Van Osta en Jan Boone

    Een groep Belgische topondernemers, waaronder Marc Coucke, Erwin Van Osta (Hubo) en Jan Boone (Lotus Bakeries), gaat investeren in het biermerk Tout Bien van influencer Average Rob. Dat wil een volgende groeifase inzetten en mikt tegen 2027 op de verkoop van elf miljoen blikjes.

  • icon
    Food24 juli, 2025
    Carrefour verkoopt Italiaanse tak aan NewPrinces Group

    Carrefour heeft een bindende overeenkomst gesloten met NewPrinces Group, met het oog op de verkoop van al haar activiteiten in Italië. Dat meldt de foodretailer in de marge van sterke kwartaalresultaten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN