Een rechtbank in Parijs heeft Lidl een geldboete opgelegd van 43 miljoen euro wegens het overtreden van reclameregels, nadat concurrent Intermarché een klacht had ingediend.
Miljoenenstraf na jarenlang juridisch conflict
De kern van het geschil draait om tv-commercials voor promotionele prijzen. De Franse wet vereist dat winkels de geadverteerde producten gedurende minstens vijftien weken in hun volledige winkelnetwerk aanbieden. Lidl omzeilde die regel sinds 2017 door in reclamespots te vermelden dat de aanbieding in slechts 500 winkels beschikbaar zou zijn – dat is minder dan een derde van het totale winkelnetwerk van de discounter in Frankrijk.
Intermarché en Carrefour trokken naar de rechtbank en kregen in 2020 beiden al miljoenen toegekend. Omdat Lidl bleef volharden in de boosheid, startte Intermarché echter een nieuwe zaak. In eerste aanleg ging Lidl nog vrijuit, maar nu dwingt het hof in hoger beroep de discounter tot het betalen van 43 miljoen euro aan Intermarché. Dat bedrag moet de retailer in theorie in staat stellen om de bedrieglijke televisiecampagne van Lidl met een eigen campagne te beantwoorden, schrijft LSA.
Het vonnis is meteen uitvoerbaar, al kan Lidl nog in beroep gaan. Volgens retailwatcher Olivier Dauvers is de kans groot dat ook Carrefour nu een schadevergoeding zal eisen.