Een week nadat Lidl een groots prijsoffensief lanceerde in Duitsland, blijkt dat de concurrenten hun positie succesvol hebben weten te verdedigen. Hoe deden ze dat?
Snel reageren loont
Eind mei kondigde Lidl onverwacht de “grootste prijsverlaging aller tijden” aan in zijn Duitse winkels: 500 producten werden permanent in prijs verlaagd, met kortingen tot 35%. Die aanval konden de concurrenten uiteraard niet onbeantwoord laten: Aldi Nord én Süd kondigden blijvende prijsverlagingen aan voor honderden producten, Edeka paste de prijzen aan van vergelijkbare huismerkproducten, net als Rewe en Penny. Zelfs Kaufland, het zusterbedrijf van Lidl, zag zich genoodzaakt te reageren.
Wat waren de gevolgen van die prijsoorlog? Dankzij bijna realtime gedragsdata kon dataspecialist Accurat al na één week de eerste meetbare effecten analyseren. Uit een analyse van de winkelbezoeken in de week van 26 mei tot en met 1 juni kwamen enkele opvallende inzichten naar voren: het bezoekersaandeel van Lidl daalde zowaar licht, van 16,4% in de week voor de start van de prijsactie naar 16,1% erna. In plaats van extra verkeer aan te trekken, lijkt Lidl juist bezoeken te hebben verloren.
De winnaars waren vooral Aldi Nord, Aldi Süd en Edeka. Door snel en duidelijk te reageren, versterkten ze hun waardepropositie richting prijsbewuste consumenten. Voor veel trouwe Lidl-klanten was Aldi het meest logische alternatief, met een vergelijkbaar discountformat en een gevestigde reputatie als prijsleider. Kortom: in een sterk concurrerende markt zoals de Duitse supermarktsector, vormen prijsverlagingen op zich geen garantie voor meer bezoek. Snelheid, helderheid en communicatiekracht zijn minstens zo belangrijk, concludeert het databedrijf.

Bron: Accurat