RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags eerlijke handel
  • Bedrijven Lidl
  • Onderwerpen Eerlijke handel
  • Geografie BelgiëLuxemburg
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl voegt fairtrade koffie toe aan huismerkassortiment

icon
Food12 september, 2022

Lidl gaat zijn fairtrade huismerk Way To Go vanaf 1 oktober uitbreiden met koffie. Twee soorten koffiebonen komen er rechtstreeks van vrouwelijke koffieboeren uit Honduras.

Belgisch initiatief

Way To Go begon in 2019 met chocolade, maar breidt nu verder uit naar koffie. De discounter werkt hiervoor rechtstreeks samen met de vrouwelijke koffieboeren van de coöperatie Comsa in Honduras. Per verkocht pak koffiebonen geeft de supermarktketen 0,5 euro extra financiering voor de bonenteelt, bovenop de bestaande fairtradepremie.

“We zijn heel trots dat ons eigen Way To Go!-merk aanslaat. Dat getuigt vooral van een bewustzijn én een sterke wil om eerlijk te kopen bij onze klanten. We zijn dan ook blij dat we door het succes ons merk nu kunnen uitbreiden naar de koffiesector”, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster voor Lidl België & Luxemburg. Het merk ontstond in België, maar de duurzame chocolade is inmiddels in 26 landen opgenomen in het assortiment.

Investeren in klimaatverandering

Lidl investeert met de eerlijke koffie ook in verschillende projecten van de Comsa-coöperatie, zoals het duurzaam beheren van de koffieplantages, het aanpassen van het oogstproces aan de klimaatveranderingen en het verder diversifiëren van de inkomsten.

“44% van de kleinschalige koffieboeren leeft in armoede en verdient minder dan 3,20 dollar per dag”, stelt Koen Van Troos van Fairtrade Belgium. “Tegelijk krijgen ze te maken met tal van uitdagingen zoals klimaatverandering, die ze maar moeilijk de baas kunnen door een gebrek aan middelen. Projecten als de Way to Go!-koffie zijn dan ook niet enkel belangrijk, eerder noodzakelijk om ervoor te zorgen dat koffieboeren een leefbaar inkomen krijgen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN