RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags eerlijke handel
  • Bedrijven Lidl
  • Onderwerpen Eerlijke handel
  • Geografie BelgiëLuxemburg
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl voegt fairtrade koffie toe aan huismerkassortiment

icon
Food12 september, 2022

Lidl gaat zijn fairtrade huismerk Way To Go vanaf 1 oktober uitbreiden met koffie. Twee soorten koffiebonen komen er rechtstreeks van vrouwelijke koffieboeren uit Honduras.

Belgisch initiatief

Way To Go begon in 2019 met chocolade, maar breidt nu verder uit naar koffie. De discounter werkt hiervoor rechtstreeks samen met de vrouwelijke koffieboeren van de coöperatie Comsa in Honduras. Per verkocht pak koffiebonen geeft de supermarktketen 0,5 euro extra financiering voor de bonenteelt, bovenop de bestaande fairtradepremie.

“We zijn heel trots dat ons eigen Way To Go!-merk aanslaat. Dat getuigt vooral van een bewustzijn én een sterke wil om eerlijk te kopen bij onze klanten. We zijn dan ook blij dat we door het succes ons merk nu kunnen uitbreiden naar de koffiesector”, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster voor Lidl België & Luxemburg. Het merk ontstond in België, maar de duurzame chocolade is inmiddels in 26 landen opgenomen in het assortiment.

Investeren in klimaatverandering

Lidl investeert met de eerlijke koffie ook in verschillende projecten van de Comsa-coöperatie, zoals het duurzaam beheren van de koffieplantages, het aanpassen van het oogstproces aan de klimaatveranderingen en het verder diversifiëren van de inkomsten.

“44% van de kleinschalige koffieboeren leeft in armoede en verdient minder dan 3,20 dollar per dag”, stelt Koen Van Troos van Fairtrade Belgium. “Tegelijk krijgen ze te maken met tal van uitdagingen zoals klimaatverandering, die ze maar moeilijk de baas kunnen door een gebrek aan middelen. Projecten als de Way to Go!-koffie zijn dan ook niet enkel belangrijk, eerder noodzakelijk om ervoor te zorgen dat koffieboeren een leefbaar inkomen krijgen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food28 juli, 2025
    Ruzie met retailers bezorgt Heineken lauwe jaarhelft

    De eerste helft van 2025 was een portie gemengd voor Heineken: terwijl de winst steeg, daalden de netto-omzet en de Europese volumes. Moeizame prijsonderhandelingen met supermarkten en negatieve wisselkoerseffecten braken zuur op.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Rémy Cointreau groeit voor het eerst in twee jaar

    Rémy Cointreau laat voor het eerst sinds begin 2023 weer groei zien en verhoogt de verwachtingen. Dat is opvallend, want het Franse drankenconcern kampt al jaren met tegenvallende resultaten in zowel de Verenigde Staten als China.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Average Rob-bier Tout Bien krijgt steun van Marc Coucke, Erwin Van Osta en Jan Boone

    Een groep Belgische topondernemers, waaronder Marc Coucke, Erwin Van Osta (Hubo) en Jan Boone (Lotus Bakeries), gaat investeren in het biermerk Tout Bien van influencer Average Rob. Dat wil een volgende groeifase inzetten en mikt tegen 2027 op de verkoop van elf miljoen blikjes.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN