RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven McDonald's
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

McDonald’s compenseert Russisch verlies

icon
Food29 april, 2022
Shutterstock.com

Ondanks hoge kosten en de terugtrekking uit Rusland lukte het McDonald’s om het vorig kwartaal meer dan verwacht te groeien. De omzet steeg met 12%, vooral met dank aan hongerige Europeanen.

Internationaal vijfde meer

McDonald’s wist flink te groeien in het voorbije kwartaal: de omzet steeg met 11,8% tot 5,7 miljard dollar (5,4 miljard euro) en was hoger dan analisten hadden verwacht. Buiten de Amerikaanse thuismarkt nam de verkoop zelfs met meer dan 20% toe, terwijl de binnenlandse groei met 3,5% bescheidener maar nog steeds boven verwachting was.

In China daalde de verkoop nochtans, door weer strengere coronamaatregelen, dus veel van de groei komt op conto van de Europese markt. De hamburgerrestaurants voerden prijsverhogingen door, maar investeerden ook in succesvolle marketingcampagnes en verkochten meer online.

500 miljoen voor de fiscus

Het zat de keten met mascotte Ronald McDonald nochtans niet mee: de extra verkoop was bijzonder welkom om het verlies van Rusland en Oekraïne te compenseren. Hoewel het bedrijf zich er heeft teruggetrokken, moest McDonald’s nog wel 27 miljoen dollar (25 miljoen euro) reserveren om huur, lonen en leveranciers in beide landen af te betalen. Nog eens honderd miljoen dollar werd afgeboekt op voeding en producten die er wellicht in de vuilbak belanden.

Een conflict met de fiscus kost McDonald’s mogelijk nog eens 500 miljoen dollar. Dat bedrag heeft de fastfoodketen toch opzij gezet voor een “belastinggeschil”, zonder daar verder woorden aan vuil te maken. Ook de stijgende grondstofprijzen, onder andere voor kip en rundvlees, vreten aan de winstmarge. Alles samen is de winst over de eerste drie maanden van het jaar bijgevolg gedaald van 1,5 miljard dollar een jaar eerder naar 1,1 miljard dollar nu.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN