RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AlproDanone
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Met maximumprijs voor Alpro verzet Danone commerciële bakens

icon
Food3 november, 2023

Om de plantaardige categorie te boosten, pakt Danone in België uit met een opgemerkt initiatief: een maximumprijs van twee euro, die gecommuniceerd wordt op de verpakking van drie Alpro-referenties. De fabrikant bereikte een commercieel akkoord met zowat alle foodretailers.

Marge-inspanning

Deze week lanceert Danone in België een bijzondere campagne die wel zes weken zal duren, dus zowat drie keer langer dan een klassieke promotieactie: op de literverpakkingen Alpro Haver en Amandel (met of zonder suiker) communiceert de fabrikant in opvallend rood een maximumprijs van twee euro. Vergeleken met de gemiddelde winkelprijzen van vorige week betekent dat een reductie tussen 20 en 40%, afhankelijk van het product en het enseigne.

Met de prijsverlaging doet Alpro een marge-inspanning, die het merk ook vraagt van de retailers. “Uiteraard bepalen retailers de verkoopprijzen, maar ze hebben zich allemaal geëngageerd om in de actie mee te stappen en consumenten de komende zes weken niet meer dan 2 euro aan te rekenen”, zegt commercieel directeur Olivier Rabartin van Danone Belux aan RetailDetail. “We hebben hierover een commercieel akkoord bereikt met elk van onze klanten. Het waren geen makkelijke gesprekken – zeker niet in het begin – maar ze spelen het spel mee.”

De categorie doen groeien

Elke retailer doet het wel op zijn eigen manier. Colruyt bijvoorbeeld gaat de aangepaste verpakkingen niet opnemen omwille van de logistieke complexiteit, maar zal wel gedurende zes weken een actie ‘Rode Prijs’ voeren. “Sommige retailers zullen folderacties hebben, andere niet. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo kopen deze producten in niet via België, dus konden we hen deze actie niet voorstellen.”

Alpro lanceert de ‘value packs’ om de plantaardige categorie meer toegankelijk te maken en te doen groeien, benadrukt Rabartin: “Het objectief is om consumenten die vandaag weinig of geen plantaardige dranken kopen, naar deze categorie te trekken. We hopen hen te overtuigen om de producten te proberen, en wat meer plantaardig toe te voegen aan hun consumptiegewoonten. Dat past in ons langetermijnmissie om gezonde en duurzame voedingsgewoontes te stimuleren in een verantwoord en duurzaam economisch model. Met Alpro willen we het voortouw nemen in de voedseltransitie, ook in moeilijke economische omstandigheden, zoals nu.”

Waarom de actie precies op deze drie referenties loopt? Omdat ze belangrijk zijn voor de consument en ze wat duurder zijn dan melk, sojadrink en rijstdrinks, die van een uitzondering genieten op de verpakkings- en suikertaksen. Voor amandel- en haverdrank geldt immers een suiker- en verpakkingstaks van 17 tot 22 cent per liter.

Penetratie blijvend verhogen

Terwijl onder andere de categorie van de vleesvervangers een vertraging ondervindt, houden plantaardige dranken in België beter stand dan in de buurlanden, zegt Danone. Het penetratiecijfer bedraagt hier meer dan 40%, een van de hoogste cijfers in Europa. “De categorie kromp wel wat in het begin van het jaar, maar nu groeit ze weer – ook in volume. Dat is te danken aan de kracht van het oorspronkelijk Belgische merk Alpro. Als categorieleider met een substantieel marktaandeel hebben we grote ambities met dit merk.”

Wanneer zal Danone de actie als een succes beschouwen? “Het eerste belangrijke succes is dat onze klanten deze actie geaccepteerd hebben. Dat was niet gegarandeerd, want dit is heel nieuw en anders. We zullen blij zijn als we gedurende die zes weken een significante interesse van de consumenten gereflecteerd zien in de verkoopcijfers, maar vooral ook als we zien dat we de penetratie van de planaardige categorie blijvend verhoogd hebben. Dat zullen we pas over zes tot negen maanden weten.”

“Iedereen moet hierbij winnen”

Gaan de prijzen na zes weken weer omhoog? “Dat weet ik niet, daarover beslissen de retailers. Als zij de rotaties zien verdubbelen, dan maken ze de rekening wel. Wat doe je als je met iets lagere marges de verkoop sterk ziet stijgen? We hebben dit jaar de rayonprijzen in onze categorieën enorm zien fluctueren, los van de door Danone aanbevolen prijzen. Dat zijn strategische overwegingen voor de retailers. Maar ik hoop wel dat er een voor en een na zal zijn.”

De actie doet, tot slot, denken aan een gelijkaardig initiatief met Danone in Frankrijk eerder dit jaar. Daar verliepen de gesprekken met de retailers veel moeilijker en ging lang niet iedereen akkoord. Maar eigenlijk kan je die twee gevallen niet vergelijken, vindt Rabartin. “In België gaat het over andere referenties dan in Frankrijk. We hebben deze zomer de tijd genomen om hier uitgebreid over te spreken met onze klanten. Ze zijn ermee akkoord gegaan om de maximumprijs te respecteren, de producten in de kijker te zetten in de winkels, in de folder… Iedereen moet hierbij winnen: we willen de penetratie van de categorie verhogen. En hopelijk trekken we hiermee ook de aandacht van de overheid, over het gelijktrekken van de accijnzen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN