RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

NS evalueert verkoop stationsformules

icon
Food4 februari, 2016

NS bekijkt eind dit jaar of winkelformules op de stations kunnen worden overgedragen aan de markt. Het spoorwegbedrijf evalueert in juni en november of de uitgevoerde overdracht van Burger King, La Place Express en OLA Happiness Station een goeie oplossing is.

 

Formules in concessie uitgeven  

Afgelopen najaar nam HMSHost zeventien vestigingen van Burger King in concessie over. Ook La Place Express en Ola Happiness werden in concessie overgedragen. NS verkocht in de afgelopen twee jaar ook al een aantal non-foodformules aan de markt. Het bedrijf heeft voor het overdragen van formules aan andere marktpartijen concessiemanagement ontwikkeld, waarbij de regie op de stations en het gevarieerde aanbod aan de reiziger behouden blijft, ook met externe aanbieders.

 

Een overdracht van de andere winkelformules, waaronder gemaksformule AH to go, wordt eind dit jaar nader bekeken. NS  zou uiteindelijk alleen de formules Kiosk en het nieuwe concept StationsHuiskamer in eigen beheer willen houden.

 

NS Stations stopt ook in het buitenland met retail op de stations. De winkels in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden net als in Nederland overgedragen aan andere exploitanten, zo meldde het bedrijf in het AD en Retailnews. In Frankrijk is de formule Monop onlangs overgedragen aan de Franse partner Monoprix.

 

Aanbod naar klantbehoefte

De NS wil zich in de toekomst vooral concentreren op de exploitatie van het hoofdnet en het exploiteren van de stations. Dat NS zijn winkels afstoot, betekent volgens de woordvoerder niet dat winkels vrij spel krijgen. De NS behoudt de regie over de formules.  Zo wil het vervoersbedrijf zeker weten dat er voldoende aanbod is aan winkels waar klanten behoefte aan hebben. “We willen niet dertien patatzaken naast elkaar hebben”, zegt ze in het Algemeen Dagblad.

 

Vakbond FNV is het niet eens met de verkoop van de stationswinkels. “Als de NS stopt met de winkels, is het wel de kip met de gouden eieren die wordt geslacht”, stelde FNV-bestuurder Huub van den Dungen al eerder. Reizen per spoor begint en eindigt volgens hem op het station. “De kwaliteit van de stations is heel belangrijk voor de beleving van de reiziger.”

 

NS Stations Retailbedrijf (voorheen Servex) exploiteert zo’n twintig eigen formules als De Broodzaak, Julia’s, Kiosk, Railcatering en Smullers  en franchise-stationsformules als AH to go, Hema, Rituals en Starbucks. De formules vertegenwoordigen meer dan 330 verkooppunten met ruim 5.000 medewerkers en zijn goed voor 250.000 transacties per dag. Van de 1,2 miljoen reizigers per dag koopt 82 procent weleens iets bij deze formules.

 

Station wordt nieuwe winkel- en horecalocatie

De zes grote centrale treinstations in Nederland Amsterdam CS, Amsterdam-Zuid WTC, Den Haag Centraal, Rotterdam CS, Breda Stationskwartier, Utrecht CS en Arnhem CS ontwikkelen zich niettemin tot nieuwe winkel- en horecalocaties. NS investeert samen met het rijk ruim 1,3 miljard euro in het vernieuwen van de centraal stations tot zogeheten ‘wereldstations’ met veel ruimte voor retail. Het doel is om treinreiziger en consument langer op stations te laten verblijven. Winkelen, uit eten, naar de bioscoop, de consument vindt het op de grote stations van de toekomst. De locaties vormen belangrijke verkeersknooppunten met dagelijks ruim 1,2 miljoen reizigers.

 

Op de grote stations openen vastgoeddochter NS Poort en NS Stations niet alleen Hema en Free Record Shop, maar ook Mooi Parfumerie en Starbucks. De formules blijven herkenbaar, maar de uitstraling en kleurstelling van de winkels zijn aangepast. Er zijn voldoende zitplaatsen en sanitaire voorzieningen en een grotere diversiteit aan winkels en horeca, onderverdeeld in food, health & beauty, media, mode en service. Het uitgebreide winkelaanbod profiteert van de enorme dagelijkse reizigersstromen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN