In de winkels van Okay en Colruyt Laagste Prijzen vinden shoppers vanaf nu plantaardig verrijkt gehakt. Daarmee volgt de retailer een trend die eerder al door onder andere Albert Heijn en Lidl was ingezet.
Bewustere keuzes maken
In eerste instantie verkoopt Colruyt plantaardig verrijkt gehakt dat een combinatie is van 60% rundsvlees en 40% tuinboonbloem. Zo verlaagt de retailer de hoeveelheid dierlijke eiwitten zonder in te boeten op smaak, textuur of voedingswaarde. De gehaktmix heeft dezelfde gebruiksmogelijkheden als traditioneel rundsgehakt, maar dan met minder verzadigd vet en meer vezels. Vanaf 1 oktober lanceert het bedrijf ook worsten met 25% paddenstoelen en zeewier, en hamburgers die 25% pompoen bevatten.
“We lanceerden voor het BBQ-seizoen al drie soorten verrijkte worsten die 38% groenten bevatten. Vandaag starten we met een nieuw assortiment plantaardig verrijkt vlees voor klanten die bewust hun vleesconsumptie willen verminderen”, zegt Pascal Dekelver, verantwoordelijke voor de divisie vlees bij Colruyt Laagste Prijzen. De retailer wil flexitariërs en consumenten die bewust minder vlees willen eten de kans geven om bewustere keuzes te maken, zonder in te leveren op smaak of kwaliteit. Veggie-alternatieven zijn voor sommige consumenten iets “te ver weg” van een echte vleeservaring.
Colruyt Group draagt met dit initiatief ook bij aan de eiwitshift en de Green Deal: tegen 2028 wil de retailer 60% eiwitten uit plantaardige bronnen en 40% eiwitten uit dierlijke bronnen aanbieden. Andere foodretailers lanceerden al gelijkaardige initiatieven: in juni van dit jaar lanceerde Albert Heijn een assortiment “hybride” producten die traditionele zuivel en vlees combineren met plantaardige ingrediënten, terwijl Lidl in België gehakt introduceerde dat voor 60% bestaat uit rundvlees en voor 40% uit plantaardige eiwitten.


