RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven PepsiCo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo blijft schitteren dankzij prijsverhogingen

icon
Food12 oktober, 2022
Shutterstock

PepsiCo zet het kwartaalseizoen van de grote FMCG-fabrikanten goed in. Al voor de tweede keer dit jaar verhoogt de chips- en frisdrankmaker de vooruitzichten, aangezien prijsverhogingen de volumedalingen ruimschoots compenseren.

Meer over voor lekkers

Het totale volume daalde met 1% bij PepsiCo vorig kwartaal (tot 3 september), en toch boekte de cola- en snackproducent 9% meer omzet. De effectieve nettoprijzen stegen immers met 17% en dat bleven de consumenten voor lief nemen. Om te besparen gaan mensen minder uit eten, maar trakteren ze zich thuis wel op wat lekkers – zoals Lay’s Chips en Tropicana-fruitsap.

De totale omzet klokte af op 21,97 miljard dollar op een nettoresultaat van 2,7 miljard dollar, zelfs nog licht meer dan de nettowinst van 2,22 miljard dollar een jaar geleden. In Europa groeide PepsiCo met bijna 1%, meteen het vijftiende kwartaal op rij dat de Duyvis-producent de winstverwachtingen overtreft en liefst de twintigste keer op rij dat het bedrijf de omzetverwachtingen klopt, berekende FactSet.

De toon gezet?

PepsiCo is zo tevreden dat het zijn jaarprognose nog maar eens optrekt. In juli verhoogde de verwachte omzetgroei al van 8% naar 10%, nu rekent de rivaal van Coca-Cola zelfs al op +12%. Wel denkt de Amerikaanse groep dat de kosten in de tweede helft van dit jaar verder zullen stijgen. Als reactie zal de producent zijn kostenbeheersingsinitiatieven versnellen, onder meer door kleinere verpakkingen aan te bieden en te besparen waar mogelijk.

Als eerste FMCG-reus die zijn kwartaalcijfers bekendmaakt, zet PepsiCo mogelijk de toon voor zijn collega’s. In dat geval wordt het een feestelijk resultatenseizoen voor de merkfabrikanten, ondanks de weerstand die ze krijgen van de supermarkten. Die laatsten maken zich sterk dat consumenten steeds meer voor huismerkalternatieven kiezen en stimuleren dat ook met scherpe reclamecampagnes. Of ook andere merken zo onvervangbaar blijken als Pepsi en Lay’s valt dus af te wachten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN