RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven PepsiCo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo blijft schitteren dankzij prijsverhogingen

icon
Food12 oktober, 2022
Shutterstock

PepsiCo zet het kwartaalseizoen van de grote FMCG-fabrikanten goed in. Al voor de tweede keer dit jaar verhoogt de chips- en frisdrankmaker de vooruitzichten, aangezien prijsverhogingen de volumedalingen ruimschoots compenseren.

Meer over voor lekkers

Het totale volume daalde met 1% bij PepsiCo vorig kwartaal (tot 3 september), en toch boekte de cola- en snackproducent 9% meer omzet. De effectieve nettoprijzen stegen immers met 17% en dat bleven de consumenten voor lief nemen. Om te besparen gaan mensen minder uit eten, maar trakteren ze zich thuis wel op wat lekkers – zoals Lay’s Chips en Tropicana-fruitsap.

De totale omzet klokte af op 21,97 miljard dollar op een nettoresultaat van 2,7 miljard dollar, zelfs nog licht meer dan de nettowinst van 2,22 miljard dollar een jaar geleden. In Europa groeide PepsiCo met bijna 1%, meteen het vijftiende kwartaal op rij dat de Duyvis-producent de winstverwachtingen overtreft en liefst de twintigste keer op rij dat het bedrijf de omzetverwachtingen klopt, berekende FactSet.

De toon gezet?

PepsiCo is zo tevreden dat het zijn jaarprognose nog maar eens optrekt. In juli verhoogde de verwachte omzetgroei al van 8% naar 10%, nu rekent de rivaal van Coca-Cola zelfs al op +12%. Wel denkt de Amerikaanse groep dat de kosten in de tweede helft van dit jaar verder zullen stijgen. Als reactie zal de producent zijn kostenbeheersingsinitiatieven versnellen, onder meer door kleinere verpakkingen aan te bieden en te besparen waar mogelijk.

Als eerste FMCG-reus die zijn kwartaalcijfers bekendmaakt, zet PepsiCo mogelijk de toon voor zijn collega’s. In dat geval wordt het een feestelijk resultatenseizoen voor de merkfabrikanten, ondanks de weerstand die ze krijgen van de supermarkten. Die laatsten maken zich sterk dat consumenten steeds meer voor huismerkalternatieven kiezen en stimuleren dat ook met scherpe reclamecampagnes. Of ook andere merken zo onvervangbaar blijken als Pepsi en Lay’s valt dus af te wachten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN