PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden.
Aanhoudende vraag
In het afgelopen kwartaal noteerde PepsiCo een omzet van bijna 23 miljard dollar, omgerekend 19 miljard euro. De regio EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) was goed voor meer dan 4,5 miljard dollar (4 miljard euro), een groei met 8%. In Noord-Amerika, met meer dan de helft van de omzet de grootste markt voor de multinational, groeide de omzet maar lichtjes – en daalde zelfs gecorrigeerd voor wisselkoersen.
Toch ziet het bedrijf een aanhoudende vraag naar snacks en dranken, zelfs in een economie die wereldwijd onder druk staat. Hoewel consumenten kritischer winkelen door de gestegen prijzen, weet PepsiCo marktaandeel te behouden in verschillende segmenten. Het moederbedrijf van onder meer Lay’s, Doritos en Pepsi introduceert kleinere verpakkingen en diversifieert het aanbod om met veranderend koopgedrag mee te bewegen. “Consumenten hechten nog steeds veel waarde aan onze merken”, verklaart het bedrijf, dat prijsverhogingen geleidelijk doorvoert. Innovatie moet dan weer zorgen voor verdere groei in een uitdagende markt.