RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Picnic
  • Onderwerpen E-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic stapt niet af van gratis bezorgen

icon
Food25 juni, 2024

Onlinesupermarkt Picnic bewijst dat je ook met gratis bezorgen geld kan verdienen, als je de laatste mijl maar efficiënt organiseert. Voor verdere groei kijkt de retailer vooral naar grote landen, zegt medeoprichter Michiel Muller.  

Focus op stedelijke gebieden

Twee weken geleden maakte Picnic voor het eerst in zijn bestaan winstcijfers bekend: volgens Muller is die mijlpaal in grote mate te danken aan de investeringen van het bedrijf in robotisering. Ook de samenwerking met de Duitse marktleider Edeka, in de inkoopallianties Everest en Epic, dragen bij tot de positieve resultaten, zegt de medeoprichter in een interview met Distrifood.

De bezorging verloopt steeds efficiënter: “We zitten nu op ongeveer zes bezorgingen per uur, terwijl anderen een beetje tussen de twee en de drie zitten. We kiezen voor stedelijke gebieden en niet voor de buitengebieden, waar je eerst twintig minuten moet rijden, dan stoppen, uitladen, en wéér twintig minuten rijden voor de volgende klant.”

De topman ziet dan ook geen reden om af te stappen van gratis bezorgen: “Als je de last mile zo efficiënt doet als wij, dan kun je het gratis doen. Zelfs mét de bezorgkosten die sommige concurrenten bij hun klanten in rekening brengen, zijn ze uiteindelijk duurder uit.”

Kijken naar grote landen

De onlinesupermarkt kan rekenen op trouwe klanten: van de honderd mensen die beginnen met Picnic blijven er dertig na een jaar bijna wekelijks actief. “We zien dat mensen die vijf á zes keer hebben besteld, het systeem snappen. Ze zitten in het ritme en blijven bij Picnic.” Daardoor hoeft de retailer minder te investeren in klantenwerving.

De internationale expansie van Picnic is uitdagend. Noord-Frankrijk blijkt een “ingewikkeld economisch gebied” te zijn, in Parijs ziet de retailer heel andere cijfers en grotere mandjes. In Duitsland is het werven van leidinggevenden een opdracht. Voorlopig heeft het bedrijf nog de handen vol met uitbreiding in Duitsland en Frankrijk. “Daarna kijken we naar de rest van Europa, en dan zijn vooral de grote landen interessant. Dus niet Luxemburg of Bosnië.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN