RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags blockchain
  • Onderwerpen innovatie
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: hoe blockchain-hamburgers de toekomst van food zijn

icon
Food19 april, 2023

“Jongere generaties willen weten waar hun eten vandaan komt”, zegt chefkok Damien Taylor. Transparantie wordt een vereiste, zeker in een wereld vol artificiële intelligentie. Chefchain is daarom een uitgelezen voorbeeld van hoe de blockchaintechnologie de retail en foodservice van morgen kan vormgeven.

De blockchainburger van de Vlaamse overheid

“We zeggen mensen dat ze bewust moeten eten, maar zeggen ze niet wat ze eten.” Damien Taylor was chefkok toen hij zich begon af te vragen waar de miljoenen ingrediënten die hij elk jaar inkocht vandaan kwamen. Er is voedselfraude, maar ook vraag naar authenticiteit en naar de voetafdruk van wat we eten, om maar enkele bekommernissen te noemen.

Samen met IT-specialist Maurizio Garzelli richtte hij daarom anderhalf jaar geleden Chefchain op, want “wat met crypto kan, moet met food toch ook kunnen”. Het concept bestaat al in de voedselindustrie, maar Taylor wil die transparantie nu ook naar de kok en naar de klant brengen. Hun motto: geïnformeerde consumenten kunnen bewuste keuzes maken.

Hun eerste wapenfeit: de Blockchain Burger, een hamburger waarvan de herkomst van alle zestien ingrediënten volledig te traceren is met een QR-code. Taylor: “Een hamburger is eigenlijk een heel complex ding. Van de tomaten tot het meel in het broodje, en met als belangrijkste natuurlijk het vlees, waar komt dat allemaal vandaan? Als je een hamburger kunt traceren, kan je alles traceren.”

Op het RetailDetail Congress presenteert hij zijn blockchainoplossing, waar met name de retailsector al in gelooft. “Ik ben onder de indruk van hoezeer supermarktketens als Albert Heijn en Tesco overtuigd zijn van het belang van foodtransparantie: zij willen hun toevoerketens echt traceerbaar maken”, aldus Taylor. Meteen na het congres rijdt hij evenwel door naar Genk, waar Chefchain een heuse blockchainburger voor de Vlaamse overheid gaat lanceren.

QR-codes scannen op restaurant

Uit eigen consumentenonderzoek in Nederland blijkt dat vooral jongere consumenten echt geven om waar hun eten vandaan komt. Bedrijven die de oorsprong van de ingrediënten of de oorsprong van het product kunnen aantonen, kunnen daar ook aan verdienen: mensen zijn bereid meer te betalen. “Dat heeft ons het duwtje in de rug gegeven om verder te gaan. We weten dat we in de goede richting zitten.”

“In de komende tien tot vijftien jaar wordt het heel gewoon dat iemand in een winkel of een restaurant een QR-code scant en precies kan zien waar de wortels in zijn wortelsoep vandaan komen. Als je in de supermarkt een kip haalt, moet je kunnen weten waar die kip kakelde. Ik denk niet dat je daarmee als consument te veel vraagt.”

“Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven die in staat zijn echt open te zijn, de markt zullen overnemen”, zegt Taylor. Niet alleen omdat consumenten dat verwachten, maar ook omdat het moet. Er komt een Europese wet binnen drie, vier jaar die stelt dat je de oorsprong van je product móét kennen. “Ik zal niet liegen, we hebben gemerkt dat het een strijd is om de informatie te krijgen. Op dit moment werken we voor een bedrijf dat vegetarische hamburgers verkoopt, maar nu blijkt dat de leverancier die de vleesvervangers levert niet weet waar alle granen vandaan komen. Er is nochtans geen reden waarom een leverancier niet zou weten wat de herkomst van zijn producten is.”

AI, de olifant in de kamer

De blockchain gaat de wereld niet veranderen, aldus Taylor, maar het kan wel data leveren om echt grote veranderingen door te voeren. “Ik was betrokken bij een project over vliegtuigonderdelen. Want als je in een vliegtuig stapt, wil je natuurlijk weten of dat kleine stukje niet in de motor terechtkomt en het hele vliegtuig laat neerstorten. Je wilt op zijn minst weten dat het van een betrouwbare producent komt en hoe oud het is.”

Het betekent eigenlijk dat de luchtvaartmaatschappij zich geen zorgen meer hoeft te maken over dat onderdeel. “De verantwoordelijkheid ligt bij de leverancier, en als die het koopt van een bedrijf is het aan hen om hun gegevens te laten zien. Het gaat dus om vertrouwen en transparantie. Nu is er een digitale kopie in plaats van een papieren logboek, waar niet mee geknoeid kan worden. Geen van die gegevens zit in een silo; ze zijn voor iedereen zichtbaar. Dat is het fantastische aan blockchain: ieder is eigenaar van zijn gegevens. Je weet wie het heeft ingevoerd, dus wie verantwoordelijk is. Zeker vanuit veiligheidsoogpunt is dat alleen maar goed nieuws.”

Maar is het niet begrijpelijk dat bedrijven hun informatie liever niet te grabbel gooien? “Hoe meer je kan controleren, hoe meer er wordt gecontroleerd. En natuurlijk is er nog de olifant in de kamer: AI. Als je nu iets wil ontdekken, ‘oh boy’. Het zoekt op plaatsen waar je nooit aan zou hebben gedacht. Je kan je gewoonweg niet meer te verstoppen. Hoeveel bedrijven ken je die precies weten welke gegevens openbaar zijn? Misschien niet vandaag, misschien niet morgen, maar op een gegeven moment zal AI die informatie ophalen en gebruiken. Dus of je verhoogt je verdediging en houdt alles potdicht, of je stelt je open.”

Bestel hier nog snel je tickets voor het RetailDetail Congress morgen.
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN