RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailDetail Food Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Food Congress: “Nooit meer ziek” dankzij de voedingsindustrie

icon
Food16 juni, 2023
Koen Kas

“Nooit meer ziek”, dat is het haalbare einddoel volgens Koen Kas. En daar heeft voeding een cruciale rol in te spelen. “Hippocrates, de ‘founding father’ van de geneeskunde, heeft ooit gezegd dat voedsel ons beste medicijn is. Als ik dan nu kijk hoe we met dat voedsel omgaan, dan zijn we er nog niet, hè?”

“Antidepressiva van Danone”

In het oude China betaalde je de dokter om je gezond te houden. Niet andersom, zoals we nu doen. De arts was zowel apotheker, diëtist als gezondheidscoach. Het is die Chinese dokter die geneeskundeprofessor en tech-ondernemer Koen Kas (UGent-professor en CEO Healthskouts) opnieuw tot leven wil brengen met digitale technologie. “Hoe mooi zou het zijn als er iemand 24/7 bij me is en over mijn gezondheid waakt? Vandaag kan dat.”

Nieuwe kennis over voedsel en dieet toont aan dat vooral wat we eten een enorme impact op onze gezondheid heeft, tot op individueel niveau. We zouden onze voeding veel meer kunnen – en moeten – personaliseren. “Als bepaalde bacteriën in je darmen ontbreken waardoor je sommige voeding moeilijk verteert, kan je daar depressief van worden. Om depressie tegen te gaan, kan het dus best zijn dat ik yoghurt zou moeten drinken. Zo worden Campina en Danone potentieel meer dan alleen zuivelbedrijven: heuse producenten van antidepressiva.”

De gezondheidszorg en de voedingsindustrie zijn bijgevolg bondgenoten bij uitstek, zoals Koen Kas op het RetailDetail Food Congress op 29 juni met veel vuur en passie zal illustreren. “Er zijn vandaag ontzettend veel fantastische technologische tools. Nestlé in Japan laat klanten bijvoorbeeld fotograferen wat ze eten en suggereert dan welke vitamientjes of supplementen ze erbij kunnen nemen. Maar zelfs een foto van je gezicht kan verraden of je risico loopt op diabetes. Aan de hand van een selfie zou je dus een heel dieetplan op maat kunnen krijgen.”

De supermarkt als Chinese dokter

Daar komen retailers in beeld, omdat zij de eerste lijn met de consument vormen. Zeker wanneer mensen nog gezond zijn, zijn zij de oude Chinese dokter, die mensen kennen en kunnen adviseren. Kas: “Zolang je jong en vrij gezond bent, is nadenken over later niet iets wat je boeit. Waarom zou ik willen bezig zijn met niet te vet eten en niet veel drinken? ‘Boring’. Maar stel dat de supermarkt mij tijdens die vroege jaren toch al toont hoe op een heel andere manier met voedsel om te gaan, niet op een belerende, bestraffende manier, maar op een leuke en aspirationele manier?”

In de VS heeft Albertsons pas een nieuw mentalegezondheidsplatform gelanceerd, terwijl Colruyt niet toevallig het digitale gezondheidsplatform Yooboo overneemt. Koen Kas stond mee aan de wieg van Yooboo. “95% van onze gezondheidszorg, in de breedste zin, vindt niet plaats in een klinische setting maar in het dagelijkse leven. Hoe we eten, hoe we slapen, … Als je dan kan gaan samenwerken, ontstaan nieuwe businessmodellen en wint iedereen.”

Maak het een “delight”

Wat de gezondheidssector alvast kan leren van de industrie en de retail, is “delight thinking”. Delight is een term die Koen Kas gebruikt voor klantvriendelijke en attractieve ervaringen – in de overtreffende trap. “Het zijn ervaringen die bijna magisch zijn, waarvan je zelfs niet wist dat je ze kon meemaken.”

“Stel ik behoor tot de 14% van de bevolking voor wie koriander naar zeep smaakt, dat zit in mijn DNA, daar kan ik niks aan doen en valt in mijn genetische code af te lezen. In plaats van dat ik in de supermarkt mijn bril moet bovenhalen en elke verpakking moet nalezen, zou ik de supermarkt daarentegen toegang kunnen geven dat dat stukje DNA-data van mezelf en zouden zij ervoor kunnen zorgen dat ik in de app automatisch géén producten met koriander te zien krijg. Dat is (ont)zorgen, dat is delight.”

Meer weten over hoe voeding, technologie en gezondheidszorg elkaar vinden in de toekomst, en welke unieke opportuniteiten dat biedt voor foodretailers en merken? Schrijf je snel in voor het RetailDetail Food Congress op 29 juni.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN