RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags horecakoffie
  • Bedrijven Starbucks
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenExpansiePersoneelsbeleid
  • Geografie ChinaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Starbucks verwacht niks meer van dit jaar

icon
Food4 mei, 2022
Shutterstock.com

Starbucks durft niks meer te verwachten van 2022: na de oorlog in Oekraïne spelen nu ook de forse coronaverstrengingen in China de koffieketen parten. Het enseigne met de zeemeermin trekt daarom zijn omzet- en winstprognoses voor de rest van het jaar in.

Chinese droom aan diggelen

De cijfers vallen tegen bij Starbucks, ondanks een sterke heropleving op de Amerikaanse thuismarkt. De omzet steeg er met 12% in het voorbije kwartaal, maar omdat de koffieketen de laatste jaren volop inzet op Chinese consumenten, is die groei overschaduwd door de verstrengde coronamaatregelen in China. Als gevolg van die lockdowns daalde de verkoop er met 23%.

In totaal steeg de omzet wereldwijd met 7%. De netto-omzet klokte af op 7,64 miljard dollar (7,2 miljard euro). En het volgende kwartaal wordt nog erger, weet Starbucks-CEO Howard Schultz al, aangezien nu ook de megasteden Peking en Shanghai het leven buitenshuis sterk beperken. Ook andere grote retailers en merken lijden onder de maatregelen. Toch maakt de koffieformule zich sterk dat de Chinese omzet op termijn groter wordt dan de Noord-Amerikaanse.

Investeringen in personeel na vakbondsdruk

In het afgelopen kwartaal kreeg het bedrijf er 313 nieuwe koffiebars bij. Ondertussen hebben zich in de Verenigde Staten ook vijftig vestigingen aangesloten bij een vakbond. Het is de eerste keer dat het personeel zich syndikeert, nu medewerkers zich in steeds meer Amerikaanse bedrijven organiseren. Sinds augustus 2021 hebben al 240 Amerikaanse Starbucks-cafés vakbondsverkiezingen gehouden.

Schultz claimt dat het vakbondscontract nochtans niet eens in de buurt zal komen van wat Starbucks aanbiedt, aldus Reuters. De topman, die al een hele loopbaan achter de rug heeft aan het hoofd van het bedrijf en bekendstaat als tegenstander van vakbonden, investeert dit jaar niettemin 200 miljoen dollar om de lonen van winkelmanagers te verhogen, de opleidingen te verbeteren en een interne communicatie-app voor de Amerikaanse werknemers te lanceren. Vanaf eind dit jaar is het ook mogelijk om fooien toe te voegen aan kaartbetalingen, zoals de vakbond heeft gevraagd.

Die kost, samen met de aankoop van nieuw materiaal, snellere reparaties en een update van de consumentenapp zodat klanten nauwkeuriger kunnen volgen wanneer hun bestelling klaar zal zijn, zorgt voor een totale investering van een miljard dollar in 2022. Tegelijk krimpen de marges door hogere kosten voor arbeid, transport en grondstoffen.

Kersverse topman vertrekt alweer

Door de samenloop van al die factoren en de onzekerheid die nog in het verschiet ligt, durft Starbucks geen uitspraken meer te doen over dit jaar. Het koffiebedrijf slikt al zijn prognoses en verwachtingen voor het boekjaar 2022 in.

Howard Schultz, die in maart weer opdook aan het roer van de keten na vijf jaar pensioen, geeft wel meer duidelijkheid over zijn plotse aantreden. Hij neemt voorlopig de fakkel over van Kevin Johnson, die vervroegd met pensioen gaat na de vakbondsstrubbelingen, maar dat zal slechts van korte duur zijn. Starbucks hoopt tegen de herfst al een opvolger te vinden, waarna Schultz zich weer terugtrekt tot de raad van bestuur.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Casino trekt naar Marokko, plant 210 winkels

    De Franse retailreus Groupe Casino heeft plannen voor een expansie naar Marokko aangekondigd. In de komende tien jaar wil de groep 210 gemakswinkels van de enseignes Franprix en Monoprix openen, dankzij een samenwerking met een lokale investeerder.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Pieter Pot test eerste fysieke winkel

    De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in Utrecht een eerste fysiek verkooppunt geopend, waar shoppers de populairste producten uit het assortiment kunnen kopen. Bij succes kunnen steden als Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN