RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Casino
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Verzwakt Casino staat voor dilemma

icon
Food4 mei, 2023

Casino boekte in het eerste kwartaal 1% meer omzet. De Franse supermarktgroep ging op de thuismarkt zelfs achteruit. Alle hoop is nu gevestigd op prijsverlagingen, en op een overnamedeal.

Sterke terugval thuis

Casino kende een zeer moeilijke start van het jaar. De groepsomzet steeg met slechts 1% tot 5,4 miljard euro, terwijl de omzet in Frankrijk zelfs daalde met 0,4%. Aangezien de hoge inflatie met name de voedselprijzen omhoog duwen, zijn de cijfers des te frappanter. Vooral de Franse hypermarkten en supermarkten van de groep presteren zwak: -9,9% op vergelijkbare basis.

De groep voert nu prijsverlagingen tussen de 5 en 10% door (afhankelijk van de locaties) maar zal minder promotieacties voeren. Vorig jaar probeerde Casino nochtans net het omgekeerde te doen, met meer prijsstunts, maar dat blijkt nu niet meer haalbaar. De groep opende doorheen het kwartaal niettemin 198 nieuwe winkels, vooral gemakswinkels onder franchise.

In de supermarkten zou het aantal klanten wel al zijn gestabiliseerd, terwijl de Parijse en lokale enseignes (Franprix en Monoprix) gespaard bleven. Discounter Leader Price doet het eveneens goed: de vernieuwde formule is goed voor 7% van de volumes. E-commerce tekende verder een dubbelcijferige groei op. Maar vooral Latijns-Amerika is de groeimotor van Casino. Grupo Pao de Acucar en Grupo Éxito zorgden er voor een vergelijkbare omzetgroei van 9,5%, terwijl het Ebitda in de regio met 27 miljoen euro steeg tot 108 miljoen euro.

Keuze dringt zich op

Ondertussen probeert hoofdaandeelhouder Jean-Charles Naouri nog altijd de schuldenberg van nu 5,1 miljard euro onder controle te krijgen. Tegen het einde van dit jaar wil de groep 4,5 miljard euro kwijt zien te geraken, waarvan al 1,3 miljard euro weg is. Casino verkocht een belang van 18,8% van zijn Braziliaanse keten Assai en verschillende vastgoed- en andere activa in Frankrijk.

Naouri staat nu evenwel voor een belangrijke keuze: aan de ene kant wil Tsjechische retailinvesteerder Daniel Kretinsky de groep overnemen, aan de andere kant voert Casino exclusieve samenwerkingsgesprekken met agroreus Teract en concurrent Intermarché. Wat zal het worden?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over

    TNS Food, de Belgische specialist in diepgevroren kroketten, ovenhapjes en snacks, komt in handen van GoodLife Foods, de eigenaar van snacksmerken als Bicky, Mexicano en van Oers. Innovatievermogen TNS Food, opgericht in 2000 door Daphne Aers, is gespecialiseerd in hoogwaardige kroketten, ovensnacks en maaltijdcomponenten. De producten worden op de markt...

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nog enkele prikacties bij Lidl, maar ook “constructief overleg”

    De sociale onrust gaat stilaan liggen in de Belgische winkels van Lidl, terwijl er overleg loopt over de hoge werkdruk. Dinsdag waren er nog enkele prikacties in Vlaanderen, geen in Wallonië.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nieuw voedingsadvies doet charcuterie en alcohol in de ban

    Charcuterie, ultrabewerkte voeding, frisdrank, alcohol en toegevoegde suikers zijn te mijden volgens nieuwe voedingsaanbevelingen waarmee de Hoge Gezondheidsraad Belgen wil helpen om gezonde voedingskeuzes te maken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN