RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Robuust! The Zero Waste Shop
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zero-waste-pionier Robuust! viert tiende verjaardag met stijgende cijfers

icon
Food23 september, 2024
Benjamin Vermeir met winkeluitbaters Steven Van Cluysen en Gerdje Van Neck

Robuust!, de eerste verpakkingsvrije winkel van België, viert zijn tiende verjaardag. De afgelopen crisisjaren waren moeilijk en de impactonderneming moest de ambities bijstellen, maar zaakvoerder Benjamin Vermeir ziet wel een remonte.

Voorzichtiger geworden

Tien jaar geleden opende in de Antwerpse Reyndersstraat de allereerste verpakkingsvrije winkel van België. Impactondernemer Benjamin Vermeir, die Robuust! eind 2020 overnam, organiseerde afgelopen zondag een verjaardagsfeestje voor de buurt en blikt op vraag van RetailDetail zowel achter- als vooruit.

“Initieel was het de bedoeling om dit lokaal geïnspireerd biologisch en zero-waste-verhaal in te bedden in meer wijken in de stad. Iedereen zou zo’n winkel in de buurt moeten hebben, was het idee. Maar ik ben voorzichtiger geworden in die ambitie: misschien is de markt er niet helemaal klaar voor. De afgelopen crisisjaren hebben ons geen deugd gedaan. Het hele biolandschap had het moeilijk.”

Focus op b2b

In Antwerpen kwam er in 2022 één zusteronderneming bij: Nieuwe Vaart, de eerste plantaardige voedingszaak in de stad. Veel bijkomende filialen zullen niet snel meer volgen, zegt de ondernemer, die de ambities bijstelt: “In plaats van overal kleine winkels te openen, wat een kostelijke affaire is, zet ik nu sterker in op een B2B-verhaal: daar zijn meer middelen. Er is ook sterke interesse in evenementen en gemeenschapsvorming, zoals het verjaardags-buurtfeest dat we zondag organiseerden.”

Welke klanten kopen vandaag bij Robuust? “Uiteraard trekken we de meest gemotiveerde consumenten aan, maar we proberen zeker zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk mogelijk te werken. Sinds kort kunnen klanten bijvoorbeeld glazen potjes die ze op overschot hebben, doneren aan Robuust. Wij geven die dan aan minder georganiseerde klanten die binnenkomen zonder potjes. Zo leggen we de brug naar de klant die ons gewoon als een buurtwinkel ziet. Dat slaat aan.”

Online concurrentie

Is de markt dan nog niet helemaal klaar voor een afvalvrij verhaal? “Het is moeilijk: verschillende collega’s in Vlaanderen zijn ermee gestopt – recent nog Granelle in Mortsel. Dit model is lastig rendabel te krijgen. Dat geldt ook voor Robuust: de kosten zijn gedekt, het personeel is betaald, maar ik kan er zelf eigenlijk niet van leven.”

In 2019 draaiden nochtans bijna alle afvalvrije winkels zeer positief, zegt Vermeir. “Maar mensen hebben het de afgelopen jaren te hard in hun portefeuille gevoeld en de perceptie is toch dat een verpakkingsvrije winkel ook duurder is. We voelen bovendien de effecten van online, vooral in categorieën als verzorging, badkamer en keuken – wat net producten zijn die een mooie marge opleveren.”

Heropleving

Vermeir had de ambitie om een koepelorganisatie van verpakkingsvrije winkels op te richten, om bijvoorbeeld gezamenlijke campagnes te voeren. Ook dat bleek moeilijk: “Ik heb wel een paar acties kunnen realiseren met de collega’s van Kabas in Mechelen. Dat het allemaal zeer lokale initiatieven zijn, is tegelijk een sterkte en een zwakte.” In het buitenland ziet de ondernemer dezelfde trends. “Op inspiratiereis in Amsterdam zag ik enkele mooie soortgelijke winkels. Maar in een gesprek met bioleverancier IDorganics hoorde ik dat ook in Nederland en Duitsland veel collega’s moesten stoppen.”

Toch blijft Vermeir optimistisch: “Ik merk dat er een remonte in zit: we zien weer stijgende cijfers sinds meer dan een jaar. De biosector doet het ook weer beter. Dat is hoopgevend. Of die heropleving sterk en snel genoeg zal zijn, weet ik niet. Ik ben nu volop bezig het B2B-verhaal uit te rollen en ik denk eraan om consequenter evenementen te organiseren, twee keer per jaar bijvoorbeeld. We voelen dat gemeenschapsvorming belangrijk is voor ons concept. Maar als mensen willen dat dit soort winkels blijft bestaan, dan moeten ze er wel hun boodschappen komen doen. Dat is de beste manier om ons te steunen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN