RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AS AdventureJuttu
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

A.S.Adventure-moeder mikt op outdoor in overbevolkte modemarkt

icon
Mode20 juni, 2023

De modemarkt is overvol. Toch groeit Yonderland, het moederbedrijf van Juttu en A.S.Adventure, weer in alle landen. Dat is vooral te danken aan het outdooraanbod.

Moeite in Frankrijk

Na moeilijke jaren tijdens de coronapandemie, waarbij de banken als schuldeisers de macht naar zich toetrokken, is Yonderland weer op het groeipad. De EBITDA haalde vorig jaar een record van 53,5 miljoen euro, goed voor een marge van 9%. CEO Frédéric Hufkens hoopt dat zo te kunnen houden, zegt hij aan De Tijd.

De groep met 190 winkels in vijf landen, waaronder outdoorketen Bever in Nederland, wil ook blijven uitbreiden. Bever wil vijf à zeven winkels erbij, terwijl A.S.Adventure blijft vechten voor de moeilijke Franse markt. Ooit ambieerde de keten er vijftig vestigingen, maar dat zijn er vandaag slechts drie. Wel denkt Hufkens de lokale noden steeds beter te begrijpen.

Te veel modeketens

In België experimenteert A.S.Adventure met andere winkelformaten: van verhuizen naar grotere panden (2.000 m²) tot juist kleinere vestigingen, zoals de nieuwe wandelwinkel in Nieuwpoort. Ook elders aan de kust en in de Ardennen moeten zulke themashops komen.

Juttu kan nog groeien van de bestaande negen naar vijftien winkels, schat Hufkens. De keten zoekt onder andere locaties in Mechelen, Oostende en zelfs Nederland. Wel mogen de huurprijzen omlaag van de topman. De modemarkt is bovendien oververzadigd en krimpt in België. “Ik vrees dat nog ketens zullen verdwijnen. Zelf hebben we het voordeel dat we kunnen spelen met de verhouding tussen outdoor en vrijetijdsmode”, aldus Hufkens.

Met moderetail is dan ook “geen bakken geld te verdienen”, maar blijven investeren is wel de sleutel. Yonderland herinvesteert naar eigen zeggen elk jaar 60% van de recurrente bedrijfskasstroom en betaalt geen dividend uit. Vooral dat laatste is uitzonderlijk voor een bedrijf dat een investeerdersgroep (PAI) als meerderheidsaandeelhouder heeft. Ook de klemtoon die Hufkens op duurzaamheid en op de lange termijn legt, is in dat verband ongewoon. Dat het bedrijf in de toekomst wordt verkocht, is weliswaar onafwendbaar, beseft hij.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Groei met dubbele cijfers voor Hoka en Ugg

    Deckers Brands, de eigenaar van schoenmerken als Hoka en Ugg, wist in het eerste kwartaal met 17% te groeien. De internationale groei bedroeg zelfs bijna 50%, al gaan niet alle merken van de Amerikaanse groep erop vooruit.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Puma waarschuwt voor verlies na tegenvallend kwartaal

    De Duitse sportgigant Puma kampt met tegenvallende resultaten, omdat het bedrijf niet blijkt te kunnen profiteren van wereldwijde vraag naar retro-sneakers. Terwijl concurrenten profiteren van de heropleving van klassieke sportschoenen, moet Puma nu toegeven dat het een omzetdaling én verlies verwacht voor 2025.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    LVMH raakt nog niet uit het slop

    Na een zwak begin van het jaar vindt luxegroep LVMH nog geen tweede adem: het moederbedrijf van Louis Vuitton en Dior verkoopt minder mode en lederwaren en moet hopen op snelle duidelijkheid over handelstarieven.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN