RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Abercrombie & Fitch verrast met positieve cijfers

icon
Mode28 augustus, 2020

Abercrombie & Fitch verrast vriend en vijand met positieve winstcijfers. Nadat het verlies in de eerste maanden van dit jaar liefst vertienvoudigde, boekt de modeketen nu een winst van 5,5 miljoen dollar – en dat terwijl de omzet blijft tuimelen.

 

Momentum voor sweaters en joggingbroeken

Abercrombie & Fitch is zichzelf al een tijdje aan herpositioneren, nadat het blotemannenimago van het jongerenmerk had afgedaan bij de jeugd, en lijkt daar nu in te slagen. In het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar klopt het Amerikaanse label alle winsterwachtingen: de nettowinst kwam op 5,5 miljoen dollar (4,5 miljoen euro) uit, terwijl het in dezelfde periode vorig jaar nog een verlies van 31,1 miljoen dollar optekende. Een kwartaal eerder vertienvoudigde het verlies zelfs nog naar 244,15 miljoen dollar (220 miljoen euro), wat toen dubbel zo erg was als verwacht. 

 

Het is een frappante ommekeer, zeker in de huidige coronatijden. Toch komt de groei net dankzij, eerder dan ondanks, de coronacrisis: consumenten zitten meer thuis en grijpen naar comfortabele vrijetijdskleding, zegt topvrouw Fran Horowitz aan de Financial Times. Met een ruim aanbod sweaters, kaptruien en joggingbroeken, blinkt Abercrombie & Fitch net daarin uit. Bovendien maken jongeren zich klaar om eindelijk weer naar school te gaan, en daarbij is een nieuwe outfit nu eens zo belangrijk.

 

Minder kosten dankzij lockdown

Hoewel de omzet 17% lager uitkwam door de aanhoudende coronamaatregelen, was de verkoop met 698,3 miljoen dollar (585 miljoen euro) beter dan analisten hadden verwacht. Dat was vooral te danken aan de e-commerceverkoop, die met 56% steeg naar 386 miljoen dollar – ruim de helft van alle omzet dus. In de Verenigde Staten is immers nog steeds 14% van alle winkels van de keten gesloten. 

 

Hoe kwalijk dat ook mag zijn voor de omzet, onder de streep blijkt het een zegen: de winkel- en distributiekosten daalden met 18%, aangezien Abercrombie & Fitch sommige huurbetalingen heeft opgeschort en personeel op tijdelijke werkloosheid heeft gezet. Ook de algemene, administratieve en marketingkosten daalden in het kwartaal 16%.

 

Voor het huidige derde kwartaal verwacht CEO Horowitz een 15 à 20% lagere netto-omzet. “We luisteren, leren en evolueren, en blijven wendbaar in deze ongeziene periode van onrust en onzekerheid. We eindigden het kwartaal met een liquiditeit van 1,1 miljard dollar” (900 miljoen euro), aldus de topvrouw, die op dit moment blij zegt te zijn met de jonge klantenbasis van Abercrombie & Fitch: “Of ze nu naar buiten gaan of een Zoom-gesprek houden, er is nog steeds behoefte om zich op te tutten en zich goed te voelen.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN