RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas neemt vliegende start in 2021

icon
Mode7 mei, 2021

Sportartikelenconcern Adidas is het jaar ijzersterk begonnen, met een gerapporteerde omzetstijging van 20%. Vooral de schoenentak deed het uitstekend.

 

Directe verkoop steeds belangrijker

De omzetstijging in het eerste kwartaal werd aangedreven door een spectaculaire verbetering van de direct-to-consumer (DTC) inkomsten, die met 31% toenamen en goed waren voor meer dan een derde van de totale omzet. De e-commerce omzet steeg zelfs met 43%. Op twee jaar tijd heeft het Duitse concern zijn online opbrengsten daarmee quasi verdubbeld.

 

Adidas verkocht vooral meer schoenen. De opbrengsten in dat segment groeiden met 31%, gedragen door een aantrekkende vraag in de categorieën running, training, outdoor en lifestyle. Door corona kregen activiteiten als lopen en wandelen een flinke boost, en dat valt ook af te lezen uit deze resultaten. De totale omzet van de sportkledingreus steeg met een vijfde tot 5,27 miljard euro.

 

Azië boven

Geografisch gezien kwam de groei in de eerste plaats van Groot-China (+156% op valutaneutrale basis) gevolgd door Latijns-Amerika (+18%). Europa werd het meest getroffen door winkelsluitingen, maar kon desondanks nog een groei van 8% neerzetten. Aan het eind van het kwartaal was 89% van de winkels wereldwijd opnieuw open.

 

Adidas boekte een bedrijfswinst van 704 miljoen euro tegenover 48 miljoen euro een jaar geleden. Dat was deels het gevolg van lagere marketing en point-of-salekosten. Fysieke marketingactiviteiten blijven in grote delen van de wereld aan beperkingen onderworpen. De operationele marge van het sportmerk zit bijna weer op het niveau van vóór de pandemie.

 

Nieuwe producten

Het Duitse concern verwacht in het tweede kwartaal een omzetstijging van ongeveer 50%. Dat komt uiteraard door de zwakke vergelijkingsbasis, maar verder plant het bedrijf ook een reeks innovatieve productlanceringen. Grote sportevenementen waaronder het EK voetbal en de Copa America, bieden dan weer unieke kansen om het merk nog meer onder de aandacht te brengen.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN