RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas gooit Reebok eruit na zwak kwartaal

icon
Mode17 februari, 2021

Adidas verkoopt dochtermerk Reebok. Het sneakermerk doet het niet goed en Adidas wil zich volledig gaan concentreren op het eigen merk.

 

“Beter los van elkaar”

Er waren al langer geruchten over, maar Reebok staat vanaf nu officieel in de etalage. Moederbedrijf Adidas laat weten het sneakermerk af te stoten, na een strategische revisie eind vorig jaar. Al vanaf het eerste kwartaal van dit jaar zet de Duitse groep Reebok te boek als “stopgezette activiteiten”.

“Reebok en Adidas zullen hun groeipotentieel onafhankelijk van elkaar aanzienlijk beter kunnen realiseren”, aldus CEO Kasper Rorsted tegenover CNN. “We zullen de komende maanden ijverig werken om een succesvolle toekomst voor het merk Reebok en het team erachter te verzekeren.” 

 

Turnaround mislukt

Adidas nam Reebok in 2006 over voor 3,8 miljard dollar, vooral met de bedoeling om de greep op de Amerikaanse markt – het territorium van rivaal Nike – te versterken. Destijds had Reebok kledingcontracten met de basketballers van de NBA en de National Football League (NFL). 

Maar de laatste jaren verliest het merk marktaandeel. Een turnaround-plan in 2016, met een tijdelijke heropleving in 2018 en sponsorcontracten met beroemdheden zoals Ariana Grande en Cardi B, mocht helaas niet baten: in 2020 vertegenwoordigde Reebok nog maar 7% van de omzet van Adidas. In 2010 was dat nog zo’n 18%.

 

Geen coronagroei

Het voorbije kwartaal deed de deur helemaal dicht: de omzet daalde met 7%, terwijl er door de coronapandemie net een grote vraag is naar sportieve en comfortabele kleding. De omzet bij Adidas zelf daalde ondertussen met 2%, dus ook daar is werk aan de winkel. Toch gelooft CEO Rorsted dat “de groeimogelijkheden in de sector op lange termijn zeer aantrekkelijk zijn, vooral voor iconische sportmerken”, dus komt voortaan de focus te liggen.

Als mogelijke overnamekandidaten worden de eigenaar van Vans en The North Face VF Corp en het Chinese Anta Sports genoemd. Ook Authentic Brands Group, dat de zakelijke rechten rond basketbalicoon Shaquille O’Neal bezit, is een kanshebber. Mogelijk kan het merk ook zelfstandig verdergaan.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN