RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon lanceert platform voor luxelabels

icon
Mode26 augustus, 2020

Amazon bereidt de lancering van een eigen luxeplatform voor. In september moeten een onlinemarktplaats de deuren openen voor twaalf luxemerken, vergelijkbaar met Tmall of Farfetch.

 

Start met 12 modehuizen

Amazon stort zich op de luxemarkt: in september lanceert de onlinereus volgens vakblad WWD een specifiek modeplatform voor luxelabels. De marktplaats zou van start gaan in samenwerking met een twaalftal partners, zowel uit de Verenigde Staten als Europa. Welke de deelnemende merken zijn, is evenwel nog niet bekend. Merken van de Franse marktleider LVMH valt wellicht alvast uit te sluiten, aangezien topman Bernard Arnault Amazon nog luidop van terrorisme en crimineel gedrag heeft beschuldigd.

 

Het voorval toont meteen de uitdagingen aan om door te breken op de luxemarkt: eigen aan marktplaatsen is het verhoogde risico op namaak en de beperkte controle die labels er op (de presentatie van) hun producten hebben. Ook de sterke prijsgedrevenheid van platformen is veel premiumlabels een doorn in het oog.

 

Amazon pakt het daarom nu anders aan: op het toegewijde luxeplatform krijgen merken nu eigen shopomgeving die ze helemaal zelf mogen invullen, zowel naar stijl en vormgeving als qua aanbod en zelfs prijszetting. Het platform zal in die zin meer gaan lijken op Tmall van de Chinese rivaal Alibaba of op Farfetch dan op wat shoppers tot nu toe gewoon zijn van Jeff Bezos.

 

Perfecte timing?

Oorspronkelijk zou de lancering al voor mei gepland zijn, maar door de coronacrisis liep het project vertraging op. Gezien de diepe wonden die de virusuitbraak bij veel modemerken geslagen heeft en de doorbraak van e-commerce in de luxebranche door de lockdowns, komt het initiatief nu misschien echter perfect op tijd. In eerste instantie zal het platform wel alleen in de Verenigde Staten beschikbaar zijn.

 

Eerdere ervaring deed het bedrijf op met een webshop die het bouwde voor modeblad Vogue, waar onafhankelijke designers hun kleding en accessoires op konden presenteren. Voor het nieuwe initiatief ziet Amazon het evenwel veel grootser: in Arizona wordt een heus nieuw magazijn gebouwd en ook een marketingcampagne van liefst honderd miljoen dollar is in de maak. Amazon zou met de deelnemende merken namelijk ook aan TV-, film- en streamingprojecten werken.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN