RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Avail op RetailDetail Night 2019: Eerste social shopplatform van België

icon
Mode25 november, 2019

Avail brengt social shopping en platformeconomie samen in een innovatief kleedje: het modeplatform wil er zijn voor bewuste fashionista’s en opkomende merken. Op de RetailDetail Night legt Noëmie Haverhals waarom social commerce de toekomst is.

 

Deel wat je draagt in micro-stores 

Geboren uit een idee van Schoenen Torfs en 9.5 Ventures, een investeringsgroep die grote retailers helpt met innovatie van binnenuit, is Avail het eerste Belgische e-commerceplatform dat jonge modemerken en jonge modeliefhebbers bij elkaar brengt. Noëmie Haverhals, verkozen tot Young Marketer 2019, neemt de concrete invulling en de leiding van de startup op zich. Op de RetailDetail Night nu donderdag vertelt ze wat Avail het modeplatform van de toekomst moet maken.

De combinatie van ‘social’ en opkomende merken zijn de voornaamste USP’s van Avail. Het idee is dat consumenten op het modeplatform curator kunnen worden van hun eigen micro-store: ze delen wat ze kopen en dragen, en bieden zo inspiratie aan andere shoppers. Die sociale insteek maakt het niet alleen laagdrempelig voor modeliefhebbers, maar ook voor jonge, opkomende modelabels zelf.

“Om in het vizier te komen, moest je vroeger dure campagnes opzetten met professionele modellen. Vandaag hoeft dat dankzij social media niet meer en zo krijgen ook kleinere merken meer kansen”, legt Haverhals uit. Die merken selecteren Haverhals en haar team van internationale medewerkers zelf. Zo ging het platform in september van start met een 30-tal jonge labels, van het Belgische NONA tot het Britse House of Sunny.

 

Van Groot-Brittannië tot Scandinavië

De Britse markt biedt veel potentieel volgens Haverhals, die Avail meteen crossborder in de markt zet. “In het Verenigd Koninkrijk staat men verder online en er zijn ook meer startups. Britten lijken minder bang of terughoudend om te ondernemen. Ook in het Scandinavië legt iemand voor contacten voor Avail. We zien dat jonge merken lokaal vaak wel voldoende bekendheid kunnen krijgen, maar internationaal wordt dat moeilijker. Daarvoor heb je platformen nodig. ”

De startup fungeert als platform ook bewust niet als een klassieke retailer: “Zoals het boek The Future of Shopping zegt: Iedereen wordt retailer. Al die merken hebben dus zelf ook webshops. We syncen hun aanbod en informatie met onze webshop. Het koopproces verloopt voor de consument van A tot Z via Avail, maar de verdere afwikkeling gebeurt door de merken.”

 

Jonge consument zoekt meer authenticiteit

Vervolgens is het aan de ‘curators’ – de fashionista’s zelf – om de producten te delen en te promoten. Wie iemand inspireert tot een aankoop, krijgt een commissie van 5%. “Iedereen kan deelnemen. Om te starten, hebben we een selectie internationale micro-influencers aangetrokken. Het zijn ietwat bekendere maar vooral realistische personen, zoals interieurarchitect Justine Kegels en DJ Lola Haro. 

Social media is erg belangrijk voor de jonge generaties Millennials en Gen Z, de doelgroep die Avail voor ogen heeft. “Gen Z is een generatie die heel veel geeft om zelfexpressie: ze willen zich uiten en zoeken heel veel sociale interactie. Zij hebben ook een duidelijke vraag naar nieuwe merken, die transparanter en authentieker zijn. Voor bestaande merken blijkt het moeilijker om die shift te maken.”

Dat die opkomende labels duurder zijn dan de fast-fashion waar de jonge generaties mee opgroeien, vormt volgens Haverhals geen bezwaar. “Tegen 2025 is Gen Z goed voor 40% van het online middensegment. Het is een leerproces: steeds vaker kopen jongeren liever één stuk waar ze langer mee doen. Men koopt ook niet alles op een plek, het is een aanvulling en een groeiend bewustzijn.”

 

Potentieel voor vintage en beauty

Wat de volgende ambities zijn voor Noëmie Haverhals? In lijn met de duurzame ambities van het platform, past vintage volgens de onderneemster heel goed bij Avail. Er komen dan ook al aanvragen van tweedehandswinkels binnen. “Vintage is heel populair bij Gen Z en sluit helemaal aan bij onze consumenten. De vraag is nu hoe dit technisch te incorporeren, we nemen het mee naar 2020.”

Ook beauty-artikelen kunnen een perfecte aanvulling zijn op het platform. “Beauty is een categorie die heel sterk leeft online, zeker via video’s op social media. Momenteel brengen we zelf ook al video’s op onze socialemediakanalen, op onze website voegen we het in de toekomst toe. Bij video’s ligt de conversie immers veel hoger dan bij foto’s.”

Een samensmelting met oprichter Torfs zit er daarentegen niet aan te komen. “Het zijn twee aparte bedrijven en ik zie dat ook zo blijven. Het is voor Torfs ook interessant dat ze nu via Avail een ander deel van de markt kunnen bereiken. Het vult elkaar aan.”

 

Wil je er nog bij zijn op de RetailDetail Night op 28 november? Klik dan snel hier voor meer informatie en de laatste tickets. Opgepast: het event is bijna uitverkocht.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN