RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boohoo erkent wantoestanden in fabrieken

icon
Mode28 september, 2020

Boohoo geeft toe dat er verschillende “onaanvaardbare” misstanden zijn ontdekt in de toeleveringsketen van de modegroep. Dat blijkt uit eigen onderzoek na beschuldigingen van slavernij.

 

Moderne slavernij

Fast-fashionlabel Boohoo kwam deze zomer in het oog van een mediastorm terecht nadat de krant The Sunday Times de kledingproducent van moderne slavernij beschuldigde, nota bene in een atelier in de Britse stad Leicester. De Britse modegroep, die uitblinkt in bijzonder snelle productietijden en trendy kleding aan lage prijzen, werkt omwille van de korte doorlooptijden vooral met fabrieken dichtbij huis en niet met het Verre Oosten.

Ook op de thuismarkt blijkt er echter uitbuiting te zijn: volgens de krant verdienden naaisters 3,89 euro per uur, werkten ze in erbarmelijke omstandigheden en waren ze onvoldoende beschermd tegen het coronavirus. Nadat grote afnemers, zoals onlinemarktplaatsen Asos en Zalando, prompt de samenwerking stopzetten en ook belangrijke influencers zich tegen het merk keerden, startte Boohoo een eigen onderzoek.

 

“Niet opzettelijk”

Het onderzoek heeft nu “belangrijke en duidelijk onaanvaardbare problemen in onze toeleveringsketen aan het licht gebracht”, geeft CEO John Lyttle toe. De retailer geeft geen details, maar sommige werknemers zijn inderdaad niet altijd correct verloond en veel werknemers waren zich volgens het rapport niet volledig bewust van hun rechten en plichten, schrijft Reuters. Al is er ook een positieve noot: Boohoo blijkt “niet opzettelijk” slechte voorwaarden en lage lonen toe te staan, en “het bedrijfsmodel is niet gebaseerd op het exploiteren van arbeiders”.

Boohoo erkent in een persverklaring dat er dringend nood is aan verandering. Er zijn al zes concrete stappen gezet om op de waakzaamheid te vebeteren, waaronder de benoeming van nieuwe onafhankelijke bestuurders in de raad van bestuur, de oprichting van twee comités en het thema wordt een vast punt op de vergaderingen van de raad van bestuur. “Het is duidelijk dat we verder en sneller moeten gaan”, aldus Lyttle.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group, het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN