RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boohoo uit de rekken bij Asos en Zalando na slavernij-claim

icon
Mode8 juli, 2020

Boohoo gaat door het stof nu het Britse modemerk beschuldigd wordt van slavernij in een fabriek. Grote onlineverdelers zoals Asos en Zalando hebben de samenwerking meteen stopgezet.

 

Verkopers en influencers keren de rug

Het Britse fast-fashionmerk Boohoo wordt beschuldigd van moderne slavernij in een van zijn productie-ateliers, nochtans gevestigd in de Engelse stad Leicester. In een vernietigend artikel bericht The Sunday Times dat arbeiders in de fabriek slechts 3,89 euro per uur verdienen, niet voldoende beschermd zijn tegen het coronavirus (terwijl daar net een heropflakkering is) en in erbarmelijke omstandigheden moeten werken.

Hoewel het merk gereageerd heeft dat de samenwerking zal worden stopgezet als de leverancier niet aan de normen blijkt te voldoen, hebben grote onlineplatformen Asos, Next en Zalando de kleren meteen uit hun virtuele rekken gehaald. Asos en Zalando schorten de verkoop op in afwachting van de uitkomst van het onderzoek van de detailhandelaar naar de beschuldigingen.

Het Britse platform Next heeft een eigen onderzoek ingesteld. Het bedrijf zegt zichzelf ervan te willen vergewissen dat de twee labels van de Boohoo Group die het in voorraad had, worden ingekocht op een manier die acceptabel is. Volgens Bloomberg zou de groothandel via partners zoals Zalando goed zijn voor ongeveer 5% van de totale omzet van Boohoo. Ook beroemdheden en influencers, die belangrijk zijn in de marketing van het label, distantiëren zich van het merk.

 

Supersnelle fast-fashion

Boohoo richt zich vooral op jongeren en munt uit in bijzonder snelle ‘fast-fashion’: een nieuw ontwerp kan er in amper 48 uur klaar voor de verkoop zijn. Net daarom werkt het bedrijf ook met fabrieken dichtbij huis, zoals die in Leicester, en niet met Aziatische leveranciers. Echter, de audits die in de fabrieken in het Verenigd Koninkrijk worden uitgevoerd blijken nu te wensen over te laten.  

CEO John Lyttle reageerde in The Telegraph dat het bedrijf de kwestie concreet wil aanpakken: “We willen een datum vastleggen, zodat we vanaf die datum kunnen zeggen dat alles wat je bij Boohoo koopt duurzaam is. Er is veel werk te doen, maar dat is de manier waarop het moet gaan.”

Ondertussen voelt het label ook politieke druk: de Minister van Binnenlandse Zaken van het Verenigd Koninkrijk heeft gevraagd de fabrieken te onderzoeken, waarbij hij de beweringen volgens Forbes “echt weerzinwekkend” noemde en beloofde de moderne slavernij in Groot-Brittannië aan banden te leggen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Groei met dubbele cijfers voor Hoka en Ugg

    Deckers Brands, de eigenaar van schoenmerken als Hoka en Ugg, wist in het eerste kwartaal met 17% te groeien. De internationale groei bedroeg zelfs bijna 50%, al gaan niet alle merken van de Amerikaanse groep erop vooruit.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Puma waarschuwt voor verlies na tegenvallend kwartaal

    De Duitse sportgigant Puma kampt met tegenvallende resultaten, omdat het bedrijf niet blijkt te kunnen profiteren van wereldwijde vraag naar retro-sneakers. Terwijl concurrenten profiteren van de heropleving van klassieke sportschoenen, moet Puma nu toegeven dat het een omzetdaling én verlies verwacht voor 2025.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    LVMH raakt nog niet uit het slop

    Na een zwak begin van het jaar vindt luxegroep LVMH nog geen tweede adem: het moederbedrijf van Louis Vuitton en Dior verkoopt minder mode en lederwaren en moet hopen op snelle duidelijkheid over handelstarieven.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN