RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

C&A mikt hoger met nieuwe duurzaamheidsstrategie

icon
Mode15 juli, 2021

Modeketen C&A lanceert nieuwe, meer ambitieuze duurzaamheidsobjectieven tegen 2028. De kernpunten: duurzamer inkopen, de levensduur van producten verlengen en het terugdringen van plastic voor eenmalig gebruik.

 

Klanten inspireren tot duurzamere keuzes

C&A heeft de meeste duurzaamheidsdoelen die het voor 2020 had gesteld, bereikt: dat blijkt uit het nieuwste duurzaamheidsrapport van de retailer, dat vandaag is gepubliceerd. Daarom lanceert de keten nu een nieuwe, meer ambitieuze duurzaamheidsstrategie. Het bedrijf wil klanten inspireren tot duurzamere keuzes en legt een nog grotere focus op circulariteit.

 

Voor zijn activiteiten in Europa heeft C&A drie nieuwe kerndoelen geformuleerd tegen 2028:

– 100% van de kernmaterialen duurzamer inkopen;

– Inzetten op circulaire principes om de levensduur van zeven van de tien producten te verlengen;

– 50% van de kunststoffen voor eenmalig gebruik in winkels, de online winkel en de toeleveringsketen vervangen door duurzame alternatieven.

 

Biologisch katoen

“C&A heeft al veel gedaan, maar nog vrij weinig gecommuniceerd”, zegt Giny Boer, CEO van C&A Europa. “We willen meer transparant en open zijn.” De modeketen wil een voorloper zijn op het vlak van duurzaamheid. De topvrouw verwijst naar de duurzame jeansfabriek die dit jaar zal openen in Mönchengladbach: “We brengen de productie weer naar Europa. De eerste jeans zullen al tegen de zomer van volgend jaar online worden verkocht. Daarna bekijken we volgende stappen. Dit is nog maar een start.”

 

Ook de inzameling van oude kledij is een succes: “We hebben al meer dan drie miljoen kilogram kledij teruggenomen, dat zijn 27 volle vrachtwagens. En het groeit nog.” Een speerpunt voor C&A is ook het gebruik van biokatoen. “Slechts 1% van de wereldwijde katoenproductie is biologisch, maar bij C&A is 50% van het katoen al bio. Voor babykledij en ondergoed is het zelfs 100%. Waarom we dat belangrijk vinden? De productie van biokatoen vergt minder pesticiden en verbruikt wel 90% minder water.

 

“Duurzaam is het nieuwe normaal”

C&A nam het voortouw op het gebied van circulariteit, door in 2020 de allereerste ‘Cradle to Cradle Certified Platinum’ denimstof te produceren. Het bedrijf heeft tot nu toe al meer dan vier miljoen Cradle to Cradle Certified-producten op de markt gebracht. “Het is met voorsprong de sterkste certificering ter wereld”, zegt Aleix Busquets Gonzalez, directeur Global Sustainability bij C&A.

 

Circulaire economie was in 2015 nog een buzzwoord dat niet iedereen begreep. Dat is nu anders: iedereen is zich bewust van de urgentie. “In 2015 waren we nog sceptisch over onze eigen doelstellingen, want ze waren erg ambitieus. Maar we hebben het gehaald. 70% van ons aanbod is nu al duurzamer, dus we geven consumenten eigenlijk niet langer de keuze om niet duurzaam te kopen. Ze hoeven de afweging niet te maken of ze wel meer willen betalen: wij democratiseren duurzame mode. Het wordt het nieuwe normaal.”

 

Retours terugdringen

Al geeft C&A ook ruiterlijk toe dat er nog een hele weg is af te leggen. De lat ligt steeds hoger voor de toeleveranciers van de modeketen. “Onze eisen gaan systematisch verder dan de wettelijke normen, bijvoorbeeld op het vlak van arbeidsomstandigheden. We willen niet dat kinderen onder de 16 jaar in de fabrieken van onze leveranciers werken, ook al laat de plaatselijke wetgeving wel arbeid toe vanaf 14 of 15 jaar.”

 

Verder wil de retailer iets doen aan het hoge aantal retourzendingen. “We praten daarover ook met Zalando. Eerst willen we dit goed analyseren: waarom sturen mensen kledij terug? Als we dat begrijpen, kunnen we maatregelen nemen.” In de collecties streeft C&A ernaar dat de helft van het aanbod uit basics voor het hele jaar bestaat, 40% uit seizoensgebonden basics en slechts 10% uit trendstuks. In elk geval heeft de coronacrisis voor een bewustmaking gezorgd, denkt Gini Boer: “Mensen vroegen zich af: ‘heb ik echt zoveel nodig?’. Daardoor gingen ze bewuster kopen. De wil om verantwoorder te consumeren is zeker aanwezig.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN