RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

CoolCat maakt comeback bij America Today

icon
Mode28 augustus, 2019

MS Mode en America Today boekten vorig jaar minder omzet. Toch investeert CoolInvestments, de groep achter de Nederlandse merken, verder in vernieuwing. Ook het failliete CoolCat komt in oktober terug.

 

MS Mode krijgt nieuw kapitaal

2018 was een moeilijk jaar voor CoolInvestments, de moederholding achter America Today, CoolCat, MS Mode en Sapph. Niet alleen ging die tweede failliet, maar de modegroep had ook te kampen met uitzonderlijk warm zomerweer en voor MS Mode een extra lang boekjaar 2017 als vergelijkingsbasis.

 

Voor MS Mode was er eind 2016 namelijk een doorstart, waardoor het laatste kwartaal van dat jaar aan boekjaar 2017 werd toegevoegd. Zo komt het dat de omzet van de plussizeketen terugviel van 134,3 miljoen euro naar 126,1 miljoen euro in 2018. Moest 2017 een normaal boekjaar zijn geweest, zou er echter sprake zijn van een omzetstijging van 9,4%.

 

De keten voor dames met een maatje meer heeft vorig jaar wel tien miljoen euro aan nieuw kapitaal aangetrokken, bovenop een financiering van twintig miljoen. Met dat geld wil MS Mode investeren in verdere expansie, vooral online. Vandaag is het retailmerk in zeven landen fysiek actief en nog eens twee (Duitsland en Oostenrijk) via de webshop.

 

Winkels geen doel op zich meer

CoolInvestments wil van zijn winkelketens ‘retailplatformen’ maken, die gebruikmaken van big data en omnichannel-combinaties. “Het exploiteren van modewinkels zit ons in het bloed, maar is voor ons concern allang geen doel op zich meer”, zegt Jonathan Kahn, zoon van oprichter Roland Kahn. “Coolinvestments investeert daarom sterk in vernieuwde en nieuwe verkoopkanalen, in digitale technologie zoals RFID en software op basis van artificial intelligence, in logistiek en in onze medewerkers, en zal dat blijven doen.”

 

Zo maakt CoolCat in oktober een online comeback, met een jeugdcollectie die is ondergebracht bij zusterformule America Today. Ook de voormalige warenhuisketen V&D wil Kahn online een tweede leven geven: die moet een digitale outletwinkel worden, gesteund door de recente overname van online merkkleding- en schoenenoutlet ToBeDressed.

 

America Today naar Duitsland

Bij America Today bleef de omzet in 2018 steken op 58,2 miljoen euro ten opzichte van 58,6 miljoen euro een jaar eerder, terwijl ook de winstgevendheid terugvalt. Er wordt bij de modeketen dan ook flink gesleuteld aan het winkelportfolio: in 2018 sloten vier winkels in Nederland en ook de vestiging in Gent.

 

Niettemin gingen ook winkels open: van de openingen in outletcentrum Rosada in Roosendaal en op de twee grootste stations van Nederland (Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal) heeft topman Peter van Kampen naar eigen zeggen hoge verwachtingen. Verder zijn er ook drie shop-in-shops geopend in De Bijenkorf.

 

Dit jaar is America Today van start gegaan in Duitsland, met een eerste winkel in winkelcentrum CentrO in Oberhausen. Nog dit jaar volgen er ook shop-in-shops. “De optimalisering wordt in 2019 gecontinueerd. Dit leidt tot sluitingen en nieuwe winkels, zoals in Gent op een nieuwe en betere locatie en in Luxemburg”, aldus Van Kampen. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Zelfstandige modewinkels verkopen matig ondanks zonnig voorjaar

    Ondanks een zonnig en droog voorjaar, hebben zelfstandige modewinkels in België een bescheiden verkoopresultaat geboekt. Dat blijkt uit een bevraging van Mode Unie en UNIZO, vlak voor de start van de zomersolden op dinsdag 1 juli.

  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Nike: omzetval kleiner dan gevreesd, maar herstel blijft broos

    Afgelopen jaar kelderden de omzet en winst bij Nike, maar nieuwe CEO Elliott Hill probeert het tij te keren. Hoewel de kwartaalcijfers opnieuw een daling laten zien, klinkt het management opmerkelijk strijdvaardig.

  • icon
    Mode26 juni, 2025
    H&M hoopvol ondanks omzet- en winstval

    Het afgelopen kwartaal viel iets beter mee dan verwacht bij H&M Group - en dat ondanks een stevige winstdaling en stagnerende omzet. Volgens CEO Daniel Ervér zal het tij mogelijk keren in de tweede helft van het boekjaar.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN