RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando trekt dubbel zoveel nieuwe partners aan in coronacrisis

icon
Mode11 augustus, 2020

Zalando heeft een kwart meer verkocht in de eerste jaarhelft. Die groei bevestigt de e-tailer in zijn strategie om steeds meer een platform te worden dat werkt met partners, eerder dan met eigen aanbod.

 

Vooral boost tijdens lockdowns

De coronacrisis gaf de Duitse onlinemodespeler een flinke duw in de rug: in de eerste helft van dit jaar steeg de omzet met 19,6% naar 3,56 miljard euro. Het brutohandelsvolume groeide zelfs met 25,1% naar 4,72 miljard euro. Het modeplatform kreeg er dan ook 20% meer klanten bij: sinds de coronacrisis telt Zalando meer dan 34 miljoen actieve klanten.

 

Het Duitse bedrijf gaat er evenwel vooral prat op ook winstgevend te zijn gebleven, in tegenstelling tot veel andere modespelers: het gecorrigeerde operationele winst kwam neer op 113,3 miljoen euro met een marge van 3,2%. Dat is licht meer dan de 108,1 miljoen euro operationele winst een jaar eerder.

 

De groei was vooral te danken aan het tweede kwartaal, toen in veel Europese landen de winkels dicht moesten en shoppers hun toevlucht namen tot het internet. Zalando verkocht toen 33% meer en de omzet klokte 27,4% hoger af. Ook merken wendden zich tijdens de lockdown tot de e-commercereus: liefst 180 nieuwe merken sloten zich bij het partnerprogramma aan, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

 

Hogere verwachtingen voor 2020

Zalando beslist daarom zijn ‘platformtransitie’ te versnellen in de tweede helft van dit jaar: het partnerprogramma en het Connected Retail-programma, dat de voorraden van fysieke retailers online brengt, worden versneld uitgerold. Door het toenemend aantal externe partners steeg bovendien de vraag naar Zalando’s eigen logistieke diensten met 180%. De e-tailer heeft daarom ook nog nieuwe datatools geïntroduceerd voor partners.

 

Om die groei te financieren, heeft de Duitse modespeler een miljard euro opgehaald met de uitgifte van obligaties. Het bedrijf verhoogde ook de verwachtingen voor het hele boekjaar naar een omzetgroei van 15 à 20%, een gecorrigeerde operationele winst van 250 tot 300 miljoen euro en tussen de 230 en 280 miljoen euro aan investeringen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN