RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Digitalisering legt de lat hoger voor winkelbeleving” (Patrick Desrumaux, Xandres)

icon
Mode11 maart, 2022

Modelabel Xandres lanceert een inclusieve merkstrategie en pakt de Duitse markt aan. In de nieuwe Antwerpse flagshipstore vloeien digitaal en fysiek winkelen in elkaar over. “We komen sterker uit de crisis”, zegt directeur Patrick Desrumaux.

 

Nieuwe merkstrategie

“We hebben tijdens de coronacrisis de tijd genomen om na te denken,” zegt Desrumaux: een nieuwe merk- en winkelstrategie en ambitieuze buitenlandse expansieplannen zijn het concrete resultaat van die denkoefening. “De pandemie heeft ons wakker geschud, ze heeft onze creativiteit aangewakkerd. Elke crisis biedt opportuniteiten. We staan nu sterker dan twee jaar geleden.”

 

Omdat Xandres een merk wil zijn voor elke vrouw, maakt het label niet langer een onderscheid naar leeftijd of maat: het plussizemerk Xandres Gold gaat discreet op in het merk Xandres. De twee Antwerpse winkels werden dan ook logischerwijs samengevoegd tot één grote flagshipstore. “We zijn allemaal Xandres”, luidt voortaan de slogan.

 

Tijd voor de klant

In die nieuwe fysieke winkel staat digitale technologie in dienst van een verbeterde klantenservice. Grote schermen creëren een wauw-gevoel, kiosken bij de pashokjes brengen de webshop in de winkel. Vanuit het pashokje kunnen klanten een online bestelling plaatsen als hun maat niet voorradig is, bijvoorbeeld. De producten worden thuis of in de winkel bezorgd. “Vroeger hadden we een kiosk bij de kassa, maar dat bleek niet erg praktisch.”

 

Ook nieuw is de Xandres-app, die klanten toelaat om in de winkel hun paslijstje samen te stellen. Dat kan eenvoudigweg door de streepjescodes te scannen en de juiste maat in te geven. Vervolgens komen de gewenste stukken naar het pashokje. “Het voordeel is dubbel: klanten hoeven niet met vier stuks over de arm door de winkel te lopen, en onze winkelmedewerkers hebben meer tijd voor de klant. Ze hoeven niet voortdurend naar achteren te lopen om de gevraagde kledingstukken te zoeken – daar maken we nu één vaste stockmedewerker voor vrij.”

 

Koopgedrag verandert

Op basis van de aankoopgeschiedenis in de app – een soort ‘digitale kleerkast’ – kunnen medewerkers stijl- en combinatietips meegeven. “Dat maakt technologie menselijk.” Twee weken na de heropening blijkt dat shoppers de app wel degelijk gebruiken en waarderen. “We hebben de technologie bewust heel eenvoudig gehouden. Klanten gebruiken liever hun eigen smartphone, de kiosk wordt vaker bediend door onze medewerkers.”

 

Desrumaux gelooft meer dan ooit in de fysieke winkel, maar ziet dat koopgedrag wel is veranderd. “Het draait wat minder om de pure funshopping. Mensen bereiden hun winkeltrip digitaal voor. Door de invloed van sociale media liggen de verwachtingen ook hoger: de winkelbeleving moet perfect zijn.” De Antwerpse winkel blijkt door zijn nieuwe indeling alvast een grotere aantrekkingskracht te hebben.

 

Internationale ambities

E-commerce groeide bij Xandres tijdens de pandemie door tot zowat 20% van de omzet, al is dat aandeel inmiddels licht teruggevallen naar 15%. Toch groeit online nog steeds met dubbele cijfers. De recente start in Duitsland betekent wellicht een nieuwe impuls. “We betreden die markt via drie kanalen”, zegt Desrumaux. “We openden een eigen webshop met Duitse content, Xandres.de. We bespelen de multimerkenmarkt vanuit een showroom in Düsseldorf. En we gaan er van start op marktplaatsen: zopas zijn we op het Duitse platform van Zalando begonnen, straks zijn we ook aanwezig op vangraaf.com, het platform van Peek & Cloppenburg.”

 

Stuk voor stuk stevige investeringen, die blijk geven van een sterk geloof in de toekomst. Met dank aan Damartex, de sterke groep achter Xandres. “We hebben een strak merkverhaal en een uniek DNA. In Nederland hebben we intussen stevig voet aan de grond, met een eigen winkel in Den Bosch, 55 multimerkenboetieks en aanwezigheid op het platform van de Bijenkorf. Verder groeipotentieel zien we eerder in het noorden dan in het zuiden van Europa.”

 

Over de omnichannelstrategie van Xandres komt Patrick Desrumaux meer vertellen op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, op 24 maart in Antwerpen. Ook ZEB, Exki, De Gele Flamingo, Merkado en C&A staan op de affiche. Al meer dan 200 deelnemers hebben zich aangemeld. Wil je er ook bij zijn? Bestel dan snel je ticket via deze link.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Groei met dubbele cijfers voor Hoka en Ugg

    Deckers Brands, de eigenaar van schoenmerken als Hoka en Ugg, wist in het eerste kwartaal met 17% te groeien. De internationale groei bedroeg zelfs bijna 50%, al gaan niet alle merken van de Amerikaanse groep erop vooruit.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Puma waarschuwt voor verlies na tegenvallend kwartaal

    De Duitse sportgigant Puma kampt met tegenvallende resultaten, omdat het bedrijf niet blijkt te kunnen profiteren van wereldwijde vraag naar retro-sneakers. Terwijl concurrenten profiteren van de heropleving van klassieke sportschoenen, moet Puma nu toegeven dat het een omzetdaling én verlies verwacht voor 2025.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    LVMH raakt nog niet uit het slop

    Na een zwak begin van het jaar vindt luxegroep LVMH nog geen tweede adem: het moederbedrijf van Louis Vuitton en Dior verkoopt minder mode en lederwaren en moet hopen op snelle duidelijkheid over handelstarieven.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN