RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dries Van Noten en luxewarenhuizen willen simpelere mode

icon
Mode13 mei, 2020

Een groep modeontwerpers en -labels, onder leiding van Dries Van Noten, roept in een open brief op om de mode-industrie grondig te hervormen: meer dan ooit blijkt de nood aan een simpelere en zo ook duurzamere modebusiness, klinkt het.

 

Kans voor fundamentele verandering

Dries Van Noten nam het voortouw in een reeks (online) gesprekken met andere modeontwerpers en topmanagers over de toekomst van de mode-industrie. Het initiatief mondt nu uit in een open brief aan de mode-industrie, met een oproep om de sector concreet en per direct te hervormen. Bij de ondertekenaars zitten grote namen, zoals Acne Studios, Jil Sander en Tory Burch, maar ook hoofden van luxewarenhuisketens zoals Nordstrom, Harvey Nichols en Selfridges.

 

Hoewel het huidige klimaat uitdagend is, zien de ondertekenaars het ook als een opportuniteit voor “een fundamentele en welgekomen verandering” die de sector zal vereenvoudigen. Zo zal de modebranche – zo hopen ze – zowel sociaal als ecologisch duurzamer worden, en uiteindelijk ook meer in lijn met de noden van klanten. 

 

Giorgio Armani lanceerde al een soortgelijke oproep aan het begin van de coronacrisis en voegde ook al daad bij woord: zijn zomercollectie blijft dit jaar alvast tot in september in de winkels hangen. Wellicht zal Armani de komende tijd ook minder tussenseizoenscollecties presenteren.

 

Minder koopjes, minder vervuiling

Die seizoenen en flows zijn ook voor de groep achter Dries Van Noten een eerste belangrijk werkpunt. Liefst al in het herfst- en winterseizoen van 2020 willen ze ervoor zorgen dat wintercollecties weer in de winter vallen (augustus tot januari) en dat lente- en zomercollecties ook tijdens die seizoenen worden gepresenteerd (februari tot juli). Daarbij willen ze ook een meer evenwichtige verdeling van de leveringen, zodat er ook tijd blijft om mensen te laten uitkijken naar nieuwe items. Kortingen willen ze dan ook beperken tot twee maal per jaar, aan het einde van elk seizoen.

 

Ook aan de duurzaamheid willen ze werken, door minder onnodige artikelen te produceren, minder overtollige stoffen en voorraad te houden, minder te reizen, modeshows te herbekijken en ook meer met digitale showrooms en “creatieve persoonlijke interacties” te werken als het erop aankomt de kleren aan de man te brengen.

 

“Door samen te werken, hopen we onze industrie in staat te stellen om meer verantwoordelijkheid te nemen voor de impact op onze klanten, op de planeet en op de modegemeenschap, en de magie en creativiteit terug te brengen die mode zo’n belangrijk onderdeel van onze wereld heeft gemaakt”, klinkt het besluit.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN