RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brillenoorlog: GrandVision en EssilorLuxottica willen niet meer fuseren

icon
Mode12 augustus, 2020

De geplande fusie tussen optiekgroepen GrandVision en EssilorLuxottica staat op springen. In de rechtbank roept de eigenaar van Pearle op om van de deal af te zien, mits een afkoopsom van 400 miljoen euro.

 

Op zoek naar schendingen

GrandVision en EssilorLuxottica stonden deze week met getrokken messen tegenover elkaar in de rechtbank van Rotterdam. EssilorLuxottica (de producent van onder meer Ray-Ban en Varilux) spande de rechtszaak aan omdat het onvoldoende informatie zou krijgen over hoe GrandVision (de eigenaar van Pearle en Eye Wish) zijn zaken heeft gerund tijdens de coronacrisis.

 

Om die informatie alsnog te krijgen, liet de brillenproducent zelfs servers met de volledige administratie in beslag nemen – en zelfs data op de telefoons van medewerkers bij de brillenretailer. Uit die ontzaglijke hoeveelheid data wil EssilorLuxottica kunnen afleiden of GrandVision de voorwaarden van de koopovereenkomst heeft geschonden. Veranderingen in de bedrijfsvoering zouden immers in strijd zijn met die voorwaarden.

 

Het recht om weg te lopen

De groep boven Pearle zegt echter gewoon verstandig te hebben gereageerd op de coronacrisis. “Als je als bestuur ziet dat de omzet instort, kun je niet je kop in het zand steken“, zeiden advocaten tijdens het proces volgens het Financieele Dagblad. GrandVision verdenkt EssilorLuxottica ervan gewoon de deal te willen opblazen: topman Francesco Milleri zou zelf hebben gezegd op “het recht om weg te lopen” te azen.

 

Dat recht heeft Milleri inmiddels bekomen: mits de betaling van een afkoopsom van 400 miljoen euro kan de deal worden ontbonden. Het is een compromis waar nu zelfs GrandVision op aanstuurt, uitgeput en radeloos geworden: “Laat ze alsjeblieft weglopen en geef me die 400 miljoen”, zei CEO Mel Groot aan het einde van de zes uur durende zitting volgens het FD.

 

Alleen is nu die 400 miljoen euro het volgende doelwit geworden: as EssilorLuxottica kan bewijzen dat de koopovereenkomst effectief geschonden is, valt namelijk ook die som weg en kunnen de wegen van beide bedrijven zich zonder meer scheiden. Op 24 augustus valt de uitspraak van de rechtbank.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN