RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Essentiel slankt verkoopnetwerk af

icon
Mode8 september, 2020

Het Antwerpse modemerk Essentiel stopt de samenwerking met een groot aantal verkooppartners: het netwerk halveert bijna naar 69 multimerkenboetieks in Belgie en 550 verkooppunten in het buitenland. De coronapandemie was een keerpunt – én een leerpunt.

 

In twee schijven

In plaats van in 120 Belgische winkels zal de kleding van Essentiel binnenkort nog maar op 69 locaties te vinden zijn. Internationaal slankt het aantal verkooppartners af van 800 naar 550. Naar aanleiding van de coronacrisis heeft het Antwerpse modemerk een nieuwe werkwijze ingevoerd, en die veranderingen kan het naar eigen zeggen alleen in de sterkste zaken implementeren.

 

Om kosten te besparen, wordt de zomercollectie van volgend jaar met name in twee fases geleverd: een eerste deel komt in januari en februari naar de winkels, een maand later volgt een tweede schijf. Op die manier kunnen zowel de productie als de voorraden in twee keer worden betaald, in plaats van alles ineens. Ook gebeurt de tweede levering voortaan via ‘kostenvriendelijker’ (maar trager) transport, met name de trein of de boot.

 

“Imago, locatie en betaling”

Essentiel speelde volgens topvrouw Inge Onsea al langer met het idee, maar durfde het niet door te voeren, verklaart ze aan De Standaard. Door de coronacrisis werd het een kwestie van moeten: “We willen diepere partnerships aangaan met de winkels die overblijven. Vijftig winkels kan ik meetrekken in de veranderingen die wij doorvoeren, maar geen 120”, aldus Onsea.

 

De overblijvers werden geselecteerd aan de hand van criteria als imago, locatie en betalingsmogelijkheden. Door met minder verkooppartners te werken, wil het modelabel dat imago overigens opkrikken en weer exclusiever worden. Op dit moment is de groothandel nog goed voor 30% van de omzet in Belgie, maar de eigen winkels en webshop zullen nu een groter gewicht krijgen. De eigen verkoopkanalen doen het bovendien goed, zegt Onsea, die sinds een maand ook “licht aan het einde van de tunnel” ziet. “De eerste veldslag van de oorlog is gevochten”, klinkt het hoopvol.

 

‘Pink pill’ of braver 2021?

Al brengt het inkopen van zomercollectie van volgend jaar nu al de nodige kopzorgen met zich mee: door de krappe kaspositie van veel modebedrijven en -handelaars, maar ook de aanhoudende onzekerheid over het coronavirus, lijkt de sector dit jaar beperkter en risicovermijdend nieuwe kleding te bestellen. 

 

Mode Unie verwacht een iets voorzichtigere en bravere aankoopstrategie, terwijl Onsea net pleit voor “veel kleuren en zotte stukken”. “Als de mensen nu iets kopen, dan mag het iets speciaals zijn. De basisstukken hangen al in hun kast”, zegt de topvrouw. “In deze sombere tijden hebben we net zo’n pink pill nodig”.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Groei met dubbele cijfers voor Hoka en Ugg

    Deckers Brands, de eigenaar van schoenmerken als Hoka en Ugg, wist in het eerste kwartaal met 17% te groeien. De internationale groei bedroeg zelfs bijna 50%, al gaan niet alle merken van de Amerikaanse groep erop vooruit.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Puma waarschuwt voor verlies na tegenvallend kwartaal

    De Duitse sportgigant Puma kampt met tegenvallende resultaten, omdat het bedrijf niet blijkt te kunnen profiteren van wereldwijde vraag naar retro-sneakers. Terwijl concurrenten profiteren van de heropleving van klassieke sportschoenen, moet Puma nu toegeven dat het een omzetdaling én verlies verwacht voor 2025.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    LVMH raakt nog niet uit het slop

    Na een zwak begin van het jaar vindt luxegroep LVMH nog geen tweede adem: het moederbedrijf van Louis Vuitton en Dior verkoopt minder mode en lederwaren en moet hopen op snelle duidelijkheid over handelstarieven.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN