RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EssilorLuxottica is genezen van corona

icon
Mode11 maart, 2022

Brillengigant EssilorLuxottica doet het alweer beter dan voor corona, met dank aan de overname van Pearle-moeder GrandVision. De Nederlandse groep, die EssilorLuxottica na veel gebakkelei in 2021 overnam, gaf een stevige boost aan de retailactiviteiten.

 

Beter dan voor corona

Optiekgroep EssilorLuxottica is al helemaal hersteld van de coronacrisis: vorig jaar haalde ’s werelds grootste brillenproducent een omzet van 17,85 miljard euro. Dat was 40% meer dan in 2020, toen de brillenholding zwaar te lijden had onder de lockdowns, maar ook 20% meer dan in pre-coronajaar 2019.

 

En dat is nog zonder GrandVision, de Nederlandse groep achter onder meer Pearle. Hoewel die acquisitie even op wankelen stond door de coronacrisis, nam EssilorLuxottica in juli 2021 toch driekwart van de aandelen over. In januari kocht het ook de nog resterende aandelen. Inclusief de brillenwinkels zou de omzet zelfs afklokken op 21,5 miljard euro. 

 

Helft is retail

Dankij GrandVision is retail nu goed voor de helft van alle omzet bij EssilorLuxottica. Los daarvan produceert de groep ook brillen en brilmonturen, onder meer voor Prada en Chanel. De merken Oakley en Ray-Ban heeft de groep in eigen bezit.

 

Sinds vorige zomer veert de verkoop weer op, vooral in Noord-Amerika maar ook online. De brillenreus verkoopt nu 62% meer via e-commerce dan in 2019. Onlineverkopen waren goed voor anderhalf miljard euro omzet.

 

1% omzet weg door oorlog

De nettowinst eindigde op 2,06 miljard euro, wat licht meer is dan 1,94 miljard euro in 2019. EssilorLuxottica drukt de winst ook uit als percentage van de omzet, wat dan neerkomt op 17%. Tegen 2026 wil de groep de winstgevendheid verder opkrikken naar 19% à 20% van de omzet.

 

Net als zovele anderen schort EssilorLuxottica de activiteiten in Rusland tijdelijk op. De groep heeft er een honderdtal Lensmaster-winkels, maar heeft het over te grote onzekerheid en aanzienlijke verstoringen. Rusland en Oekraïne zijn in principe goed voor circa 1% van de omzet.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN