RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brillengroep EssilorLuxottica ziet winst in rook opgaan

icon
Mode4 augustus, 2020

In de voorbije jaarhelft zag EssilorLuxottica, eigenaar van Ray-Ban en Varilux, quasi al zijn winst verdampen. Ondertussen mondt ook het geplande huwelijk met GrandVision in een oorlog uit.

 

Doelstellingen de deur uit

De coronacrisis zorgde ervoor dat mensen hun bezoek aan de opticien uitstelden, zo blijkt uit de verkoopcijfers van EssilorLuxottica. In het voorbije halfjaar daalde de omzet van de optiekreus met 29% op vergelijkbare basis naar 6,2 miljard euro. De Frans-Italiaanse groep bereikte een dieptepunt in april, maar zag weer herstel in mei en juni, aldus Le Figaro.

 

Niet alleen de winkels, maar ook veel fabrieken en laboratoria van de brillen- en lenzenproducent moesten omwille van de coronamaatregelen de deuren sluiten. Dat leidde er voor dat ook de winst kelderde: de groep noteert een gecorrigeerde nettowinst van 7 miljoen euro, een daling van liefst 99,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst bedroeg 126 miljoen euro, een daling van 91,7% ten opzichte van de 1,5 miljard euro een jaar eerder.

 

De brillenreus noemt de situatie nog te volatiel om uitspraken te doen voor de rest van het jaar en rekent er ook niet meer op zijn financiële doelstellingen te halen. “Het is echter waarschijnlijk dat het derde kwartaal een nieuwe overgangsperiode op weg naar normalisatie zal zijn”, klinkt het. Ondertussen versnelt EssilorLuxottica wel zijn digitalisering en wil de groep “belangrijke productinnovaties” lanceren.

 

Verloving wordt juridisch steekspel

Ondertussen loopt de verloving tussen EssilorLuxottica en GrandVision bovendien helemaal spaak. De Frans-Italiaanse groep heeft een deal om een fusie aan te gaan met de Nederlandse eigenaar van Pearle en EyeWish, maar EssilorLuxottica spande recent een rechtszaak tegen zijn toekomstige aan. GrandVision zou geen informatie geven over hoe het bedrijf werd tijdens de coronacrisis en daarmee de fusievoorwaarden schenden, zegt de kandidaat-koper. GrandVision reageerde daarop met een arbitrageprocedure, waarmee het de overnemer wil dwingen de deal na te komen. 

 

“De terughoudendheid van GrandVision en HAL om dergelijke informatie te verstrekken heeft de bezorgdheid van het bedrijf over hun motieven en de mate waarin GrandVision zijn verplichtingen niet is nagekomen, doen toenemen”, reageert EssilorLuxottica met een sneer. De Europese Commissie heeft ook een onderzoek ingesteld naar de voorgenomen overname. Het is nu al duidelijk dat sommige winkels zullen moeten sluiten om de vrije markt niet in het gedrang te brengen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN