RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De ontwikkeling in de retailbranche: online én offline winkelen

icon
Mode12 augustus, 2021

(Publireportage) Ondanks de exponentiële groei van e-commerce in het voorbije decennium, vindt het overgrote deel van de aankopen plaats in de fysieke winkel en dat blijft zo. Het concept van Omoda, een grote speler in de schoenenbranche, sluit daarbij goed aan op de veranderde behoeften van de moderne consument.

 

Belang van winkels tegenover webshops

De digitalisering van de samenleving, de opkomst van mobiele apparaten en het wijdverbreide gebruik van de smartphone hebben in de afgelopen jaren de online verkoop en het aantal webshops sterk doen toenemen. Het is echter een misverstand om te denken dat door deze verschuiving winkels overbodig zijn geworden. Het aandeel van de online aankopen neemt nog steeds toe, maar in de komende jaren zal de groei gaan afvlakken.

 

Belangrijk blijft het daarom om de marketingstrategie niet alleen te richten op webverkoop, maar zeker ook op het openen van winkels en servicepunten. Voor de winkeliers die nog geen webshop hebben, valt er op dit punt zeker winst te behalen. Het is duidelijk inmiddels dat het groeipotentieel van winkels een interessante ontwikkeling laat zien en het openen van een nieuwe vestiging winstgevend blijkt te zijn.

 

Interactie tussen webshops en fysieke winkels

Om de potentiële koper achter de laptop thuis, bij mobiele aankopen of in de winkel snel tot aankoop over te laten gaan, is het belangrijk om het koopproces zo plezierig mogelijk te maken. Met een ruime keuze in bezorg-, betaal- en retourneeropties voor zowel de online als offline verkoopkanalen, wordt de aankoop voor de consument bovendien aantrekkelijker gemaakt en zijn er weinig belemmeringen meer.

 

Het bevorderen van de interactie tussen online en offline aankopen versterkt de positie van zowel webwinkelen als fysiek shoppen. De fysieke winkel vormt een uitstekende aanvulling op de functionaliteit van de webshops en andersom geldt dat ook. De aanwezigheid van zowel webshops als winkels leidt tot meer aankopen.

 

Een voorbeeld hiervan is dat er bij Omoda dezelfde mogelijkheden zijn om te retourneren bij beide soorten verkoopkanalen, dus online én offline. Door het vergroten van de retouropties wordt de klant gemakkelijker overgehaald om een online óf offline aankoop te doen. Er is namelijk geen onderscheid meer tussen beide aankopen. Voor de onderneming betekent het hebben van een winkel ook nog eens extra opslag- en magazijnruimte, waardoor er meer voorraden kunnen worden aangelegd en er geen nee hoeft te worden verkocht.

 

Voordelen van winkels

In de winkel kan een bezoeker meteen worden verleid tot een aankoop. Vervolgens is de kans dat deze aankoop succesvol is vele malen groter, omdat er nu ook de mogelijkheid bestaat de koopwaar te monsteren en uit te proberen. Het gevolg is dat zo het aantal retouren aanzienlijk afneemt, inclusief de bijbehorende verzend- en administratiekosten.

 

Verder moeten het aantal impulsaankopen bij mode ook niet onderschat worden. Daarnaast zijn een grotere privacy, evenals de zichtbaarheid in het straatbeeld belangrijke factoren. Dit laatste heeft sowieso een grotere naamsbekendheid tot gevolg, wat meer online aankopen met zich meebrengt. Het openen van een fysieke winkel versterkt ook het consumentenvertrouwen: als consument kun je altijd terugvallen op de vertrouwde service en klachtafhandeling in de winkel.

 

Winkelen op locatie als tijdsbesteding

Voor veel mensen is winkelen een favoriete bezigheid en zelfs een hobby. Met de vergrijzing van België en Nederland, het grotere budget voor bestedingen en een verschuiving in vrijetijdsbesteding is het lucratief voor veel ondernemers om hier op in te spelen. Het is gebleken dat vooral senioren en tieners hun aankopen het liefst in de winkel doen.

 

Daarnaast neemt de winkelbeleving een belangrijke plaats in bij het doen van aankopen, zeker bij mode. De schoenen van Omoda kunnen meteen worden uitgezocht, bekeken en gepast. De herkenbare, luxueuze stijl die in steeds meer winkels van Omoda wordt doorgevoerd, boort een nieuw marktsegment aan en sluit perfect aan bij de vernieuwde behoeften van de consument, die zoekt naar een unieke winkelervaring.

 

Vergroten van klantbeleving in de winkel

Een fysieke winkel zorgt middels goede service voor een ultieme klantbeleving. De aanwezigheid van professionals in de zaak waar men direct een beroep op kan doen voor informatie en deskundig advies is voor veel consumenten de aanleiding om een winkel te bezoeken voor een eventuele aankoop.

 

Omoda beslaat een segment in de retail waar bij de aankoop van schoenen juist aan professioneel advies van een ervaren en goed opgeleide winkelmedewerker groot belang wordt gehecht. Dit doet verder niets af aan de waarde van webshops, die ook een belangrijke rol spelen in de eerste stap van het koopproces, de online oriëntatie.

 

Het openen van fysieke winkels als nieuwe marketingstrategie

Bij het inzetten op een omnichannel-strategie snijdt het mes aan beide kanten, want het is voordelig voor zowel de onderneming als de consument. Door te zorgen voor veel keuze-opties bij het online en offline winkelen en deze te mixen en te matchen, wordt het gemakkelijker voor de consument om tot aankoop over te gaan. Hierdoor stijgt de omzet, ook in de retail en wordt er direct een cashflow gegenereerd die de onderneming sneller naar winst leidt. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat de aanwezigheid van een fysieke winkel voor meer omzet zorgt.

 

Bij Omoda heeft dit in een bepaalde regio geleid tot 25% meer omzet. Voor de ondernemers die nog twijfelen over het oprichten van een winkel is dit gegeven zeker het overwegen waard. Niet voor niets maakt het openen van nieuwe winkels deel uit van de marketingstrategie van Omoda. Verder geldt nog altijd dat onderscheidingskracht, service en assortiment belangrijke waarden blijven om succesvol te zijn, of het nu gaat om een webshop of een fysieke winkel.

 

Bronnen:

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/index.htm…

https://www.kooplust.com/25-redenen-waarom-stenen-winkels-online-verslaan/

https://www.customertalk.nl/nieuws/retail-in-2021-verdere-integratie-tus…

https://insights.abnamro.nl/2018/09/de-toekomst-van-de-fysieke-winkel/

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Zelfstandige modewinkels verkopen matig ondanks zonnig voorjaar

    Ondanks een zonnig en droog voorjaar, hebben zelfstandige modewinkels in België een bescheiden verkoopresultaat geboekt. Dat blijkt uit een bevraging van Mode Unie en UNIZO, vlak voor de start van de zomersolden op dinsdag 1 juli.

  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Nike: omzetval kleiner dan gevreesd, maar herstel blijft broos

    Afgelopen jaar kelderden de omzet en winst bij Nike, maar nieuwe CEO Elliott Hill probeert het tij te keren. Hoewel de kwartaalcijfers opnieuw een daling laten zien, klinkt het management opmerkelijk strijdvaardig.

  • icon
    Mode26 juni, 2025
    H&M hoopvol ondanks omzet- en winstval

    Het afgelopen kwartaal viel iets beter mee dan verwacht bij H&M Group - en dat ondanks een stevige winstdaling en stagnerende omzet. Volgens CEO Daniel Ervér zal het tij mogelijk keren in de tweede helft van het boekjaar.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN