RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Riskante groeistrategie duwt FNG diep in het rood

icon
Mode11 juni, 2020

FNG, de modegroep boven merken als Brantano en Miss Etam, publiceerde vanochtend ronduit dramatische bedrijfsresultaten, waarin de impact van de coronacrisis niet eens verrekend is. Een ingrijpend herstelplan dringt zich op.

 

Recordverlies en schuldenberg

De omzet steeg in 2019 nog wel met 3,7%, van 471,6 miljoen tot 483,3 miljoen euro, maar die stijging is volledig te danken aan overnames: zonder de acquisitie van Ellos Group en de Theo Henkelman Group zou de omzet met 5,3% gedaald zijn. Erger is het gesteld met het nettoverlies, dat 292,1 miljoen euro bedraagt. De schuldenlast loopt op tot meer dan 500 miljoen euro, als gevolg van de recente overnames. Daar komen nog eens de financiële leaseverplichtingen bovenop.

 

Dit zijn voorlopige, niet-geauditeerde financiële resultaten, zegt het verslag: er zijn nog heel wat onduidelijkheden omtrent complexe en internationale transacties en structuren. Bovendien zijn het cijfers die betrekking hebben op 2019, dus de periode voor de uitbraak van de coronacrisis. De – ongetwijfeld grote – impact van de winkelsluitingen dit voorjaar is in deze resultaten nog niet zichtbaar.

 

Grote risico’s genomen

Over de oorzaak van de rampzalige cijfers is het verslag wel duidelijk: “De groep werd de afgelopen jaren sterk en snel uitgebouwd. De gevoerde Buy and Build-strategie was gebaseerd op het feit dat het in de fashion en lifestyle sector belangrijk is om een zekere omvang te hebben en verticaal geïntegreerd te werken. Grotere volumes leiden tot schaalvoordelen die ten gunste van de volledige groep zijn. FNG heeft door deze aanpak een bijzondere positie uitgebouwd in de sector. De grote focus op schaalvergroting heeft evenwel ook geleid tot het nemen van grotere risico’s dan sectorgenoten.”

 

De hamvraag is hoe het nu verder moet. FNG onderzoekt alle opties om de schuldenlast te verminderen en/of te spreiden, luidt het. De groep analyseert momenteel de activiteiten om een realistisch toekomstplan uit te werken. Daarbij wil het bedrijf inzetten op een ‘digital first’-strategie en op een verdere kruisbestuiving tussen de verschillende onderdelen van de groep. Crisismanager Yves Pollé, die sinds maandag aan de slag is, weet dus wat gedaan.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN