RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“FNG sjoemelde al jaren met de cijfers”

icon
Mode1 april, 2021

De gevallen modegroep FNG zou beleggers en banken al sinds 2018 om de tuin hebben geleid met foutieve en bedrieglijke financiële cijfers. Anders was het bedrijf toen al failliet gegaan, klinkt het nu.

 

Kunstmatige en bedrieglijke rapportering

Het ging al vele jaren slecht bij FNG, zo concludeert een nieuw onderzoeksrapport op aanvraag van de curatoren. Volgens de ondernemingsrechtbank was het in juni 2018 zo slecht gesteld met de modegroep achter onder meer Brantano, CKS en Fred & Ginger, dat die zich zich vermoedelijk alleen nog in stand kon houden door te bluffen en te liegen. 

 

Er is met name sprake van “foutieve en onvolledige financiële rapportering” tegenover kredietverleners, dus zowel de banken als de individuele beleggers, en dan nog “op kunstmatige en bedrieglijke wijze”. Dat bericht De Standaard aan de hand van een nieuw vonnis, dat meteen ook de periode van zes maanden voor het faillissement als verdacht aanduidt. Zes maanden zijn het wettelijk maximum, dus de rechtbank mag niet verder teruggaan in de tijd.

 

Al voor beursgang

De kunstgrepen waren volgens de ondernemingsrechtbank wellicht nodig om de obligatiehouders, goed voor bijna tachtig miljoen euro, en de banken, die een verse lening van 240 miljoen hadden verstrekt, aan boord te houden. Zo niet, had de groep mogelijk toen al schuldbescherming moeten aanvragen.

 

Het weerhield de groep er nochtans niet van om net in die zomer van 2018 triomfantelijk een tweede beursgang te lanceren op de Brusselse beurs. Die beursgang, gesteund door de banken en goedgekeurd door de toezichthouder, zou dus op “bedrieglijke” cijfers zijn gebaseerd. Achteraf bleek inderdaad dat beurswaakhond FSMA kritische vragen stelde aan FNG, maar daar nooit een bevredigend antwoord op kreeg. Uiteindelijk droeg de FSMA haar onderzoek over aan het gerecht.

 

Kans voor obligatiehouders

Voor de obligatiehouders zijn de nieuwe ontdekkingen een “gamechanger”, aldus advocaat Geert Lenssens in De Standaard. Een honderdtal van hen probeert via juridische stappen nog iets van het verloren geld terug te krijgen. Onder hen zitten heel wat kleine, particuliere beleggers die waren aangetrokken door het fenomenale groeiverhaal. Lenssens wil nu ook (ex-)bestuurders van FNG aanklagen, en later zelfs de banken en de bedrijfsrevisor die de beursgang hebben gesteund.

 

De banken dienden eerder al van hun kant een schadeclaim in en bemoeilijken momenteel de verkoop van Ellos, de enige overblijvende poot van het FNG-imperium. De banken vinden dat de opbrengst van die verkoop hen toekomt, maar de voormalige eigenaar van Ellos eist eveneens een stuk van de koek. De investeerdersgroep werd namelijk in – waardeloze – aandelen uitbetaald. 

 

Ondertussen loopt het strafrechtelijk onderzoek naar de drie oprichters en twee van hun zakenadvocaten. Het nieuwe vonnis zal zeker ook gevolgen hebben voor het verdere verloop van dat strafonderzoek.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN