RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M sluit 240 winkels ondanks winstherstel

icon
Mode31 maart, 2022

De Zweedse H&M-groep toont als een van de eerste de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Het eerste kwartaal viel tegen (ondanks een terugkeer naar winst) en dus voelt de moderetailer zich gedwongen om nog eens 240 winkels te sluiten.

 

4% omzet kwijt door oorlog

Net als veel retailers heeft H&M Group zijn activiteiten in Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne stopgezet sinds het uitbreken van de oorlog, en dat laat zich meteen voelen. In de eerste vier weken van maart is de netto-omzet met amper 6% gestegen in lokale valuta, wat meteen een pak minder is dan tijdens het eerste kwartaal.

 

In het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat eind februari afliep, boekte de modegroep nog 18% meer omzet dan een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet zelfs met 28%, wat neerkomt op 49,17 miljard Zweedse kroon (4,67 miljard euro). Rusland is echter de tweede grootste markt en goed voor 4% van alle omzet. In totaal zijn nu 185 winkels dicht, terwijl elders nog 42 winkels gesloten zijn omwille van corona.

 

240 winkels dicht

Zonder de sluitingen in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland zou de omzet in maart met 11% zijn gegroeid. H&M heeft nu problemen in twee van zijn grootste afzetlanden, merkt Financial Times op: eerder kreeg de groep al te maken met een boycot in China toen de fastfashionspeler stopte met katoen uit de Xinjiang-regio, waar de Chinese moslimminderheid Oeigoeren tot dwangarbeid verplicht zouden worden.

 

Het leidt ertoe dat de Zweden ook permanent winkels gaan sluiten. Voor dit jaar voorziet H&M Group weliswaar 95 nieuwe winkels te openen, vooral in nieuwe markten in Zuid-Amerika en Oost-Europa, maar ook 240 winkels te sluiten. Uiteindelijk zal de groep het jaar dus eindigen met ongeveer 145 minder winkels. De sluitingen zijn vooral in gevestigde markten te verwachten, al zegt het bedrijf nog niet waar.

 

Winst valt tegen

Voor het eerste kwartaal kon H&M weliswaar positieve winstcijfers bekendmaken, maar ook dat heuglijke nieuws voldeed niet aan de verwachtingen. De nettowinst klokte af op 217 miljoen Zweedse kroon (21 miljoen euro), maar dat is beduidend minder dan de 89 miljoen euro waar analisten op rekenden.

 

De tegenvallende winst was te wijten aan de opflakkering van het coronavirus tussen november en februari, terwijl de groep aan de start van het nieuwe jaar volgens CEO Helena Helmersson ook forse investeringen deed in technologie en logistiek. In het eerste kwartaal van vorig jaar boekte de Zweedse kledingverkoper nog een verlies van 1,07 miljard Zweedse kroon (100 miljoen euro).

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN