RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M zet trend: nu kopen, achteraf betalen

icon
Mode25 juli, 2019

Binnenkort hoeven shoppers in de winkels van H&M niet onmiddellijk af te rekenen: betalen kan tot twee weken na de aankoop. Een trend die vanuit de e-commercewereld ook de fysieke retail lijkt te gaan veroveren.

 

Bedenktijd

Het is een nieuwe service voor de consument: die kan binnenkort kledij mee naar huis nemen en ze pas betalen na twee weken bedenktijd. Wie van mening verandert, kan de aankopen kosteloos terugbrengen. Het principe wordt al toegepast in heel wat webshops, en wordt nu ook beschikbaar in fysieke verkooppunten.
 

In z’n Nederlandse winkels lanceert H&M de optie ‘buy now, pay later’ vanaf oktober, en de Belgische winkels zullen snel volgen, bevestigt woordvoerster Marianne Nerinckx aan De Standaard. De modeketen wil met de nieuwe dienst de klantervaring verbeteren: “Waarom we het doen? Om dezelfde reden als waarom we nu al ‘return in store’ aanbieden, of gratis levering. Klanten verwachten een optimale winkelervaring. Of dat nu online of offline is.”

 

Europese uitrol

Klanten registreren zich via de smartphone en scannen een QR-code aan de kassa in de winkel. De rekening volgt later. Achteraf betalen is klantvriendelijk: shoppers kunnen hun uitgaven spreiden in functie van hun beschikbaar budget en vermijden miskopen. Handelaars kunnen op die manier de conversie verhogen en krijgen toch de garantie dat ze betaald worden. H&M introduceerde het systeem eerst in thuisland Zweden, in samenwerking met fintechbedrijf Klarna, en rolt het nu uit naar meer landen.
 

Retailexperts zien een trend die snel uitbreiding zal nemen. “Ik denk dat achteraf betalen iets is van de toekomst. Meer winkels zullen achteraf betalen gaan toepassen,” verwacht de Nederlandse retailprofessor Kitty Koelemeijer. Ook retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail is overtuigd: “We zien het in de rest van Europa al: de trend is gezet en iedereen moet erin mee als ze geen klanten willen verliezen.” Consumentenorganisaties echter zijn kritisch: ze vrezen dat mensen met een beperkt budget zullen verleid worden om meer uit te geven dan ze zich kunnen veroorloven.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode30 juli, 2025
    Ontsnapt Hermès zelfs niet meer aan de luxecrisis?

    Hermès zag de nettowinst in het eerste halfjaar met 5% teruglopen tot 2,19 miljard euro. Het zijn de eerste barsten in het vernis van het Franse luxehuis, dat de concurrentie tot nu toe ver vooruit bleef. Al bleef de omzet ook nu stevig groeien.

  • icon
    Mode30 juli, 2025
    Adidas spurt omhoog in eerste helft 2025

    Adidas boekt opvallende resultaten in de eerste helft van 2025: de omzet steeg met dubbele cijfers, terwijl de winst zelfs met 70% klom. Alleen de gevolgen van de Amerikaanse importtarieven kunnen de pret nog bederven.

  • Gucci store in Milan
    icon
    Mode30 juli, 2025
    Winstdaling van 46% voor Gucci-eigenaar Kering

    De Franse luxegroep Kering zag in de eerste jaarhelft van 2025 niet alleen de omzet maar ook de nettowinst kelderen, na zwakke prestaties van zijn topmerk Gucci. Het bedrijf bereidt zich voor op een leiderschapswissel, in de hoop het tij te keren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN