RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Woody inzet op digitale winkelbeleving

icon
Mode18 november, 2019

In zijn nieuwste flagshipstore zet pyjamamerk Woody volop digitale snufjes in om een unieke winkelbeleving te creëren. “Digitale technologie is onmisbaar geworden”, denkt algemeen directeur Steven Van de Velde. En het werkt: “Kinderen willen onze winkel niet meer uit.”

 

Toegevoegde realiteit en bewegingstechnologie

Recent opende Woody in Gent een belevingswinkel voor kinderen. Die vormt de blauwdruk voor de volgende winkels die het merk zal openen: “Kinderen stappen er letterlijk de Woody-wereld binnen. En eens ze binnen zijn, willen ze niet meer naar buiten.” Niet alles is digitaal in de winkel: “We brengen er ook ‘het oude spelen’ – bijvoorbeeld in de vorm van een klimrek dat ook dienst doet als kledingdisplay. En we spelen er in op het gegeven dat 50% van onze bezoekers gezinnen zijn. Daarom hebben we een ‘gezins-paskamer’ geïnstalleerd, die voldoende ruimte biedt voor drie of vier shoppers samen. Dat vinden mensen best gezellig.”

 

Daarnaast zet het merk volop in op het nieuwe, digitale spelen: een app met toegevoegde realiteit brengt de bekende Woody-diertjes tot leven. Kinderen kunnen een tekening inkleuren en inscannen, die dan verschijnt op een groot interactief scherm. Digitale technologie is onmisbaar geworden, denkt Van de Velde: “Wij gebruiken in de winkel een combinatie van artificiële intelligentie – voor het herkennen van de dieren – en bewegingstechnologie.” Daarvoor heeft de retailer onder meer nauw samengewerkt met No Computer, een Gentse specialist in creatieve technologie, die ook interactieve concepten ontwikkelde voor merken als Adidas, New Balance, Samsung, Telenet en Volvo.

 

Geen plaats voor de webshop

Opmerkelijk: de nochtans goed draaiende webshop – twee jaar na de lancering al goed voor 5% van de omzet – kreeg geen plaats in de gedigitaliseerde winkel. “Een scherm plaatsen voor online bestellingen, dat doen we niet. We hebben er lang over gediscussieerd, maar we denken dat het voor klanten die naar de winkel komen niet zo leuk is, om te moeten vaststellen dat een product niet voorradig is, en dat het pas later geleverd wordt. We moeten er maar voor zorgen dat de volledige collectie op voorraad is. Online bestellen kunnen mensen thuis wel.”

 

Gent is de vierde eigen winkel voor het merk, en daar houdt het niet op: in februari 2020 opent nummer vijf in Brugge. Ook nummer zes staat op de planning, maar de locatie daarvan blijft nog even geheim. “We rollen de strategie uit die we vorig jaar uittekenden“, zegt Van de Velde. “Dat wil zeggen dat we actiever worden met een eigen retailnetwerk. Ons businessmodel moet zich nu eenmaal aanpassen aan de evoluties in de markt: groothandel krimpt, dat vangen we op met eigen filialen.”

 

 

Over het hoe en waarom van digitale beleving in fysieke winkels komt Steven Van de Velde meer vertellen in het voorprogramma Digital Disrupton op de RetailDetail Night, de feestelijke afsluiting van het retailjaar. Die vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle. ’s Middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een ‘keynote’ door Jef Colruyt. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN