RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo frist Zeeman zijn winkelformule op

icon
Mode10 november, 2021

Op vier locaties test textieldiscounter Zeeman een nieuw, opgefrist winkelconcept, dat beter aansluit bij de actuele merkpositionering. De eerste pilootwinkel opende woensdagochtend in Ermelo, drie andere vestigingen in Nederland en België volgen snel.

 

Helder en overzichtelijk

“Het merk Zeeman heeft de afgelopen tijd een hele ontwikkeling doorgemaakt, en dat willen we nu ook in de winkels beter tot uiting laten komen”, zeggen CEO Erik-Jan Mares en marketingdirecteur Caroline van Turennout bij een rondleiding door de winkel in Ermelo. “Onze bestaande klanten moeten zich hier nog thuis voelen, maar daarnaast willen we ook onze nieuwe klanten beter bedienen.” Een upgrade mogen we dit niet noemen: de retailer houdt vast aan zijn lageprijzenpositionering. “Ik noem het een frisse discounter”, aldus Mares.

 

Wat meteen opvalt is de heldere, maar toch warme verlichting en het witte meubilair. Daardoor oogt de winkel ruim en overzichtelijk. Gele accenten zetten de toon: de rode kleur verdwijnt uit de winkelcommunicatie – tenzij voor opruimingen en aanbiedingen, maar die zijn zeldzaam bij Zeeman, want de keten houdt vast aan een strategie van elke dag lage prijzen.

 

Gevarieerde presentatie

Het vaste assortiment (dat 20% van het assortiment uitmaakt in aantal referenties, maar wel zowat 40% in omzet) krijgt een plek langs de wanden rondom de winkel. Zeeman ruilt de bekende gele koof in de nieuwe winkel voor strakke zwart-wit illustraties die de verschillende afdelingen aanduiden om navigeren makkelijker te maken. Zo vinden klanten vlot de basics, baby- en kinderkleding, beenmode, ondergoed en huishoudtextiel terug. “Al van bij de inkom zie je wat je nodig hebt.”

 

Wisselend assortiment vinden shoppers bij de inkom en centraal op de winkelvloer. Zeeman koos voor meubilair dat meer variatie toelaat in de presentatie, met naast de bekende bakken ook hangrekken, schappen en gondelhoofden. Daardoor hebben klanten de indruk dat de winkel groter werd en dat het aanbod verruimd werd – wat nochtans niet het geval is. “Ze ontdekken nu producten waar ze voordien overheen keken”, denkt Mares. Ook voor de winkelmedewerkers betekent dit een verbetering: de nieuwe meubels zijn ergonomischer en laten wat meer creativiteit toe bij het uitstallen.

 

Duurzame boodschappen

De kassa-omgeving werd aangepast: ze is rolstoelvriendelijk en meer servicegericht. Een opvallende gele kast achter de kassa is geschikt om straks webshop-pakketten in klaar te zetten voor klanten. Halfweg 2022 hoopt Zeeman klaar te zijn voor een uitrol van click & collect.

 

Duurzaamheid is een opvallend aandachtspunt: Zeeman dringt het gebruik van plastic in de winkels terug en gebruikt in de plaats daarvan bijvoorbeeld karton. Ook op de kledij vinden we duurzame boodschappen terug: duurzaam katoen krijgt een belangrijker aandeel in het assortiment. “Recent zijn we door ABN Amro uitgeroepen tot ‘Sustainable Retailer of the Year’ en daar zijn we heel trots op,” aldus Mares.

 

Goed evalueren

Zeeman lanceert dit concept 3.0 in eerste instantie in vier winkels: na Ermelo vandaag volgen ook Helmond (op 16 november) en Deurne (Antwerpen) en Aalst (beide op 24 november). Als de reacties op het nieuwe concept positief zijn bij klanten en medewerkers, worden de komende openingen, verhuizingen en renovaties ook in het nieuwe winkelconcept uitgevoerd. “We nemen drie tot vier maanden de tijd om dit goed te evalueren. Een omzetdoel hebben we niet vooropgesteld: we willen vooral kijken naar wat de klanten en de medewerkers ervan vinden.”

 

Zeeman bouwt en verbouwt in Europa ongeveer honderd winkels per jaar. Van de zowat 1300 winkels van de keten hebben er 754 het huidige winkelconcept 2.0 met de gele koof met blauwe letters en een lichtgrijze vloer in de winkel. Daarnaast zijn er nog 524 winkels in oudere uitvoeringen met blauwe koof.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Mango in nieuw jasje: nieuw hoofdkantoor, nieuwe naam, nieuwe structuur

    Modegroep Mango wil groeien, en markeert dat met een belangrijke symbolische stap. Het Spaanse concern verandert niet alleen zijn statutaire naam, maar verhuist ook zijn hoofdkantoor naar de recent opgeleverde Mango Campus.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Lululemon van start in Italië met eerste winkel in Milaan

    Lululemon breidt zijn Europese activiteiten verder uit: de Canadese sportkledingretailer opende zopas een eerste Italiaanse winkel in het winkelhart van Milaan.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Moederbedrijf Tommy Hilfiger schrapt banen in Amsterdam

    PVH, de holding boven onder andere Calvin Klein en Tommy Hilfiger, voert ontslagen door op zijn regionale hoofdkantoor in Amsterdam. De reorganisatie volgt op een miljoenenverlies in het eerste kwartaal.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN