RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Inditex groeit sterk, maar ontgoochelt toch

icon
Mode16 maart, 2022

Zara-moeder Inditex boekte vorig jaar 3,24 miljard euro winst, bijna drie keer zoveel als in 2020. De omzet steeg ruim een derde, maar in vergelijking met het pre-coronajaar 2019 vielen de cijfers toch tegen.

 

Zwakke vergelijkingsbasis

2021 was een sterk groeijaar voor Inditex, de groep achter Zara, Pull & Bear en meer. ’s Werelds grootste modeholding tekende een omzet op van 27,7 miljard euro, 36% meer dan de 20,4 miljard van 2020. De onlineverkoop steeg met 14% en was zo goed voor een kwart van de totale verkoop, laat de kledinggigant weten.

 

Toch kunnen de cijfers analisten niet overtuigen: 2020 was namelijk een erg zwak vergelijkingsjaar omwille van de coronapandemie. Tegen constante wisselkoersen ligt de omzet slechts 3% hoger dan in pre-coronajaar 2019, boekhoudkundig zelfs 2% lager. Analisten hadden een omzet van 28 miljard euro en 3,7 miljard euro winst verwacht, maar daar geraakte Inditex dus niet aan.

 

De winst bleef zelfs ver achter en klokte af op 3,24 miljard euro. Dat is wel een verdrievoudiging ten opzichte van de 1,1 miljard euro winst in 2020, maar slechts nipt meer dan in 2019. De brutomarge bedroeg weliswaar 57,1%, het hoogste niveau in zes jaar tijd. Inditex legt de schuld bij het vierde kwartaal, toen de omikronvariant voor plaatselijke, nieuwe lockdowns zorgde. De plotselinge daling van de verkoop kostte het bedrijf 400 miljoen euro en leidde tot meer afprijzingen, stipt Barclays aan.

 

Rusland grote impact

Het nieuwe jaar begon met een positieve dynamiek, althans tot de oorlog in Oekraïne uitbrak. Rusland is een van de belangrijkste markten voor Inditex en was vorig jaar goed voor 5 procentpunten van de omzetgroei, maar valt nu tijdelijk weg. Alle 502 winkels en de webshops zijn er dicht. De groep geeft niet aan welke gevolgen deze beslissing zal hebben op de verkoop, maar bijna 10% van alle omzet en 8,5% van het bedrijfsresultaat zou normaal uit het land komen, weet Le Soir.

 

In 2022 zal het bedrijf 80 miljoen euro investeren om de capaciteit van het in Zaragoza gevestigde distributiecentrum, dat Zara-kledingstukken over heel Europa verdeelt, met 20% te verhogen. Verder verwacht Inditex dit jaar een stabiele brutomarge.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN