RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tien jaar torfs.be: 20% omzetaandeel én rendabel

icon
Mode22 maart, 2022

Precies tien jaar na de lancering van haar webshop is online bij schoenenketen Torfs goed voor 20% van de omzet. Verdere groei moet komen van een breder assortiment kledij en personalisatie.

 

Stevige boost

Exact tien jaar geleden, op 22 maart 2012, opende schoenenketen Torfs haar webshop. Het eerste jaar verkocht die onlinewinkel iets meer dan 16.000 paar schoenen. Sindsdien kende e-commerce een stevige boost: vorig jaar was torfs.be goed voor net geen 700.000 paar schoenen, in het pandemiejaar 2020 ging het zelfs om 860.000 paar. Tijdens de lockdowns hielp de webshop het verlies door de gedwongen winkelsluitingen te beperken.

 

Van de 176 miljoen omzet die Torfs in 2021 realiseerde, kwam meer dan een vijfde (34 miljoen) via digitale kanalen. 70% van die digitale omzet wordt gerealiseerd door de webshop, de overige 30% komt via de kiosken in de fysieke winkels: Torfs leidt verkoopmedewerksters op om klanten die hun maat of smaak niet vinden in het winkelaanbod, te helpen om hun keuze te vinden in het online assortiment. Zo kunnen ze meteen een bestelling plaatsen in de winkel.

 

Personalisatie en advies

De aanpak van Torfs is omnichannel, zegt e-commercemanager Karl Bosmans: “Vandaag is het zo dat je op de webshop ook schoenen kan bestellen die enkel in bepaalde winkels op voorraad zijn, dat je kan kiezen om je online bestelde schoenen thuis of in de winkel te laten leveren en dat je als klant in onze winkel via schermen ook in onze webshop kan winkelen. Op die manier proberen we ons online kanaal en onze offline winkels met elkaar te vervlechten.”

 

Om de webshop verder te doen groeien, gaat Torfs het aanbod kledij verder uitbouwen. Ook wil de schoenenketen toepassingen integreren die inzetten op personalisatie en advies op maat.

 

Even rendabel als winkels

In een eerder gesprek met RetailDetail gaf CEO Wouter Torfs al aan dat e-commerce helemaal niet verlieslatend hoeft te zijn voor fysieke retailers: “Bij ons staat de winstgevendheid van de webshop op hetzelfde niveau als die van de fysieke winkels.” Dankzij het gebruik van betere foto’s, betere productomschrijvingen en preciezere maatbeschrijvingen stijgt de conversie en daalt het aantal retours. Ook geeft de retailer online minder kortingen.

 

De leveringen doet Torfs vanuit het distributiecentrum in Temse. De schoenenketen kiest als Belgisch familiebedrijf bewust voor een lokale verankering en lokale tewerkstelling. De retailer was de eerste in 2017 om een haalbare CAO rond nachtwerk af te sluiten met zijn medewerkers.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN