RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Levi’s dankt 700 medewerkers af

icon
Mode9 juli, 2020

Levi’s schrapt 700 banen op zijn kantoren, ofwel zo’n 15% van het personeelsbestand. Door de coronacrisis daalde de omzet van het jeansmerk met liefst 62% in het voorbije kwartaal en de onzekerheid blijft.

 

Duik in het rood

Het Amerikaanse jeansmerk Levi Strauss, beter bekend als Levi’s, zag de omzet in de drie maanden tot eind mei naar beneden tuimelen tot 498 miljoen dollar (439 miljoen euro), vergeleken met 1,3 miljard dollar (1,15 miljard euro) een jaar eerder. De omzetdaling van 62% ging ook gepaard met een verlies van 364 miljoen dollar (321 miljoen euro). Vorig jaar boekte Levi’s nog een bescheiden winst van 29 miljoen dollar (26 miljoen euro).

Grote boosdoener is de coronapandemie: alleen al de voorraadkosten door de gesloten winkels liepen op tot 87 miljoen dollar (77 miljoen euro). E-commerce via de eigen webshops steeg met 25%, maar dat was nog maar goed voor 15% van de kwartaalomzet. Ondertussen is weliswaar ruim 90% van de winkels weer open en herneemt de verkoop beter dan verwacht, terwijl ook online sterk blijft groeien.

Toch wijst CEO Chip Bergh op blijvende onzekerheden, aldus BBC. Hij verwacht een aanzienlijke negatieve impact op de rest van het jaar, en besluit daarom 700 kantoorbanen te schrappen. Dat is ongeveer 15% van het personeel van het bedrijf en moet zo’n 100 miljoen dollar aan besparingen opleveren. De definitieve plannen zullen weliswaar land per land verschillen en zijn onderworpen aan de toepasselijke overlegprocedures, klinkt het.

 

Winkelexpansie al stopgezet

De pandemie versnelt volgens Bergh ook de veranderingen in het retaillandschap en in het consumentengedrag, zo bericht BusinessAM. Het jeansmerk zegt meer in te gaan zetten op onlineverkoop en winkels daarbij steeds vaker als kleine, lokale distributiecentra en afhaalpunten te willen gebruiken. Op die manier hoopt het de voorraadkosten te beperken. 

Het is een opvallende koerswijziging, want pas een jaar geleden kondigde Levi’s nog aan méér eigen winkels te openen: het plan was toen om 100 nieuwe vestigingen te openen, vooral in Europa en China. Levi’s trok vorig jaar ook terug naar de Amerikaanse beurs, gestimuleerd door de opnieuw groeiende populariteit van jeans.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN