RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omnichannel Congress 2022: hoe ZEB onlineshoppen inspirerend maakt 

icon
Mode8 maart, 2022

Niemand zou het in z’n hoofd halen om kleren van nieuw naar oud in het winkelrek te hangen. Toch gebeurt het in webshops nog vaak precies zo. Retailer ZEB zocht een manier om inspiratie en beleving te rijmen met e-commerce. Hoe ze die vonden, delen ze op het RetailDetail Omnichannel Congress.

 

Ook gewoon een winkel

In retail is merchandising een vak apart. Een aantrekkelijke winkel begint met productpresentatie, inspirerende displays en aanlokkelijke rayons. Hoe gek is het dan om in e-commerce al die regels in de wind te slaan: standaardroosters met productfoto’s laten klanten nog vaak het ene na het andere kledingstuk zien, hoogstens gesorteerd op prijs of volgens de verkoopcijfers. In het beste geval kan de klant filteren op maat of kleur.

Online is de “schapindeling”, als je het vanuit fysiek perspectief bekijkt, nochtans minstens zo belangrijk. De volgorde waarin producten worden getoond heeft een enorme impact op conversie en omzetgroei. Toen multimerkenketen ZEB daarom voor haar omnichannelstrategie ging, zocht de retailer naar manieren om ook in de webshop beleving en personalisatie te brengen. 

Op het RetailDetail E-commerce & Omnichannel Congress in Antwerpen op 24 maart vertellen Femke Mussels, head of online bij ZEB, en Stefan van Opstal, CEO van Tweakwise, hoe ze samen de standaarden van klantenervaring en technologie steeds verder verleggen. In de afgelopen jaren is de fysieke retailer online meer dan vervijfvoudigd, wat voor een indrukwekkend groeitraject heeft gezorgd.

 

De fashionshopper wil snuisteren

“Er zijn steeds nieuwe standaarden: de consument verwacht telkens meer. Als retailer moet je alsmaar verder personaliseren”, ziet Stefan van Opstal. Kort gezegd biedt Tweakwise daarom SaaS-oplossingen (software-as-a-service) aan voor het vinden van producten in productcatalogi. Voor alle routes die de consument gebruikt, zorgt het bedrijf ervoor dat mensen de juiste items te zien krijgen – of dat nu via de zoekfunctie, met filters of via inspiratiebrowsen is. 

Ook al blijft het voor de consument quasi onzichtbaar, achter de schermen is het bij elk bezoek aan de webshop dan ook een drukte van jewelste. “Wij gaan heel ver in merchandising. In fashion wordt over het algemeen vooral gebladerd, de zoekfunctie wordt veel minder gebruikt dan bijvoorbeeld bij een supermarkt. Maar dat betekent dat het voor de shopper extra belangrijk is om op het juiste moment de juiste dingen te zien te krijgen.”

 

“Het weer bepaalt wat je ziet”

Maar waar te beginnen? Het aantal variabelen is enorm. Wat wil je als retailer dat iemand in je (web)winkel te zien krijgt? Dat varieert per seizoen, maar ook nog eens doorheen het jaar. “Bij de start van nieuwe collecties zul je andere metrics vooropzetten dan bij de uitverkoop of midden in het seizoen. Zelfs het weer kan een factor zijn. Een merk dat zowel wintersport- als surfkledij verkoopt, zal wat je ziet op de site aanpassen afhankelijk van waar je bent.”

Fashion is bovendien erg lokaalgebonden. Bij ZEB kunnen de webshops van meerdere formules en in de verschillende talen vanuit dezelfde omgeving worden bestuurd, met respect voor lokale situaties. In Wallonië hebben consumenten andere voorkeuren, dus zullen ze er automatisch andere dingen zien. Wat zijn de bestsellers? Wat zijn de trends? Die prijken niet alleen in lijstjes of productaanbevelingen, maar kunnen ook bij het browsen een rol spelen.

 

Bloemenjurken voor het bloemenmeisje

Al is niets natuurlijk zo persoonlijk als smaak. Als klanten een klantenkaart hebben, wordt de site of app zelfs hoogstpersoonlijk op de shopper afgestemd. “Wat kocht iemand eerder in de fysieke winkels? Wat is hun onlinewinkelgedrag bij ZEB? Als je al die info over de kanalen heen integreert, krijg je een heus voorkeurprofiel van elke klant.” Je kunt jurken bijvoorbeeld primair sorteren op wat goed verkoopt en volgens de trends, maar dat kan vervolgens ook op basis van het klantenprofiel. Dan kun je pakweg de items met bloemenprint of bepaalde merken specifiek uitlichten. 

En dat is nog maar het begin. Naarmate e-commerce, de verwachtingen van klanten, artificiële intelligentie en de mogelijkheden met data evolueren, blijft ook het platform van ZEB en Tweakwise meegroeien. Van Opstal: “Alles is gebouwd voor de groei: modulair, zodat we kunnen blijven innoveren en nieuwe functionaliteiten toevoegen. Onlineshoppen doe je niet meer zomaar per prijs of maat.”

 

Afspraak op 24 maart

Meer weten? Femke Mussels (ZEB) en Stefan van Opstal (Tweakwise) komen hun online groeiverhaal uit de doeken doen op 24 maart, tijdens het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt in Antwerpen. Op de internationale affiche van dat event vinden we ook de ambitieuze babywebshop De Gele Flamingo, moderetailer C&A en Exki, met zijn onbemande automaatwinkelpunten Exki Fridge. Moderator is retailprofessor Gino Van Ossel van Vlerick Business School.

 

Via deze link vind je alle praktische informatie en kan je je tickets bestellen. Wees er snel bij, want het event is al voor 75% uitverkocht.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN