RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Patagonia maakt van Moeder Aarde haar enige aandeelhouder

icon
Mode15 september, 2022
Urban Images / Shutterstock.com

Patagonia schenkt al haar aandelen weg aan het goede doel. De oprichter van het outdoormerk brengt alle kapitaal onder in twee fondsen, waardoor de winst voortaan integraal naar maatschappij- en milieuprojecten gaat.

Rijkdom voor de planeet

De winst van Patagonia gaat straks volledig naar ecologische en sociale doelen. Oprichter Yvon Chouinard en de raad van bestuur brengen alle aandelen van het bedrijf, dat al sinds de oprichting in 1973 in privéhanden is, onder in twee nieuwe entiteiten: de Patagonia Purpose Trust en het Holdfast Collective. Het doel: “wij zetten het kapitalisme op zijn kop door van de Aarde onze enige aandeelhouder te maken”, zegt bestuursvoorzitter Charles Conn.

De stichting (Trust) krijgt alle aandelen met stemrecht van het outdoormerk. De toezichthouders van de stichting moeten er via hun stemrecht op toezien dat de acties van het bedrijf altijd in overeenstemming zijn met de vooropgestelde milieudoelstellingen en sociale waarden. Het Collectief bevat dan weer alle aandelen zonder stemrecht. Via het collectief gaan alle winsten, die niet opnieuw in Patagonia of zijn waardeketen worden geïnvesteerd, naar vooral milieuprojecten. Naar schatting zullen de gesteunde projecten zowat 100 miljoen dollar per jaar ontvangen, bericht Edie.

“Als we enige hoop willen op een bloeiende planeet over 50 jaar, moeten we allemaal alles doen wat we kunnen met de middelen die we hebben. In plaats van waarde te onttrekken aan de natuur en die om te zetten in rijkdom, gebruiken we de rijkdom die Patagonia creëert om de bron te beschermen”, verklaart Chouinard.

Geen “woke” kapitalisme

Voorzitter Conn roept in een open brief in Fortune andere bedrijven op het voorbeeld te volgen. Hoewel hij als investeerder en CEO zelf veel te danken heeft aan het aandeelhouderskapitalisme, ziet iedereen dat het zo niet verder kan. “We hebben de hoge aandeelhouderswinsten gesubsidieerd door het weefsel van onze samenlevingen uit te rafelen en de planeet waarop we leven uit te putten.”

Een paar jaar geleden heeft Patagonia daarom officieel haar missie veranderd: de missie van het bedrijf is nu de thuisplaneet redden. Het merk kiest voor “purpose capitalism” en experimenteert sindsdien met innovatieve businessmodellen zoals hergebruik van oude jassen, tweedehands en verhuur.

“Dit is geen ‘woke’ kapitalisme”, argumenteert Conn. “Het is de toekomst van het bedrijfsleven als we een betere wereld willen opbouwen voor onze kinderen en alle andere wezens. Mettertijd zal de markt blijven werken en zullen verantwoordelijke, doelgerichte bedrijven meer investeringen, betere werknemers en een sterkere klantenbinding aantrekken.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN