RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark opent 19 nieuwe winkels, nul webshops

icon
Mode9 september, 2019

Volgend jaar wil Primark nog eens negentien nieuwe winkels openen, maar een webshop kan er volgens de modeketen nog altijd niet vanaf.

 

De mensen van de winkelstraat

“Wij zijn de mensen die investeren in de winkelstraat“, claimt John Bason, financieel directeur van Primarks moederholding AB Foods, trots bij Bloomberg bij de bevestiging van de jaarprognose van de groep. Primark verwacht zijn boekjaar, dat op 14 september afloopt, af te sluiten met een omzetgroei van 4% (zonder wisselkoerseffecten). 

 

De modeketen dankt die groei aan blijvende fysieke expansie, want op vergelijkbare basis gaat de omzet er dit jaar met 2% op achteruit. Primark blijft het dan ook halsstarrig zonder e-commerce doen: noch via eigen kanalen, noch via platformen is de kleding van de budgetketen online te koop.

 

In de eurozone verwacht de retailer een omzetgroei van 5%, vooral met dank aan sterke verkoopcijfers in België, Frankrijk, Italië en Spanje. Toch zakte de omzet met 3% op vergelijkbare basis, vooral door tegenvallende prestaties in Duitsland.

 

Nieuwe winkels bij de vleet

Blijven winkels openen, lijkt voor Primark dus de boodschap: dit jaar opende de keten veertien nieuwe winkels, waaronder een megavestiging volgens nieuw concept in Birmingham, een in België en een in Nederland. De moderetailer heeft nu 373 winkels, goed voor 1,4 miljoen m², in 12 landen. Volgend jaar komen daar nog negentien nieuwe vestigingen bij, vooral in de tweede helft van het jaar, en gaat de kledingverkoper van start in Polen.

 

Moedergroep AB Foods zegt klaar te zijn voor een eventuele brexit, maar waarschuwt wel voor hogere kosten volgend jaar als het pond verder verzwakt ten opzichte van de dollar. Bij Primark verloopt de inkoop namelijk in dollars, maar de verkoop vooral in ponden en euro’s. De marge zal komend boekjaar daarom wellicht lager uitvallen dan de 11,7% operationele marge dit jaar.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Hoe eerlijk moeten merken zijn over AI-beelden?

    Aldi Süd zegt voortaan welke afbeeldingen in zijn reclamefolders met artificiële intelligentie zijn gegenereerd. De supermarktketen zwengelt zo de discussie over transparantie aan: een actueel debat, nu ook de modesector mannequins volop vervangt door digitale tweelingen.

  • icon
    Mode24 juli, 2025
    Moncler houdt stand in onzekere markt

    Terwijl verschillende luxemerken het lastig hebben in een onzekere economische context, rapporteert het Italiaanse Moncler stabiele omzetcijfers over de eerste helft van 2025, al lopen de winstcijfers wel terug.

  • icon
    Mode24 juli, 2025
    Cortefiel-eigenaar Tendam gaat voor “agressieve groeistrategie”

    De Spaanse modegroep Tendam, eigenaar van onder meer Cortefiel en Springfield, schakelt een versnelling hoger na de overname door Multiply Group. Het investeringsfonds uit Abu Dhabi schaart zich achter een “agressieve groeistrategie”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Wonen25 juni, 2025
    Interieurketen Rivièra Maison valt om na jaren van verlies
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN