RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark wil duurzamer worden én e-commerce invoeren

icon
Mode16 september, 2021

Primark heeft beloofd zijn inspanningen om duurzamere kleding op te markt te brengen de komende tien jaar fors op te voeren. Tegelijkertijd wil de budgetmodeketen niet raken aan zijn lage prijzenstrategie: daar stellen veel experten zich grote vragen bij, zeker nu de keten (dan toch) zou beginnen met e-commerce.

 

Negen engagementen

“Wij willen onze klanten de prijzen blijven bieden die ze van ons gewend zijn, maar wel voor producten die zijn gemaakt op een manier die beter is voor de planeet en voor de mensen die onze producten maken”, verklaarde CEO Paul Marchant bij de voorstelling van de nieuwe duurzaamheidsstrategie. Het tienjarenplan omvat negen concrete toezeggingen binnen drie kerngebieden. De Ierse kledingdiscounter wil kleding produceren die langer meegaat, meer zorg dragen voor de planeet en de leefomstandigheden van medewerkers in de hele keten verbeteren.

 

De modeketen belooft onder meer om tegen 2027 alleen nog kleding te produceren die recycleerbaar is. Drie jaar later moet het volledig assortiment gemaakt zijn van gerecycleerde of duurzamere materialen. In de strijd tegen de klimaatopwarming wil Primark de CO2-uitstoot in de hele waardeketen tegen 2030 halveren. Verder wil de keten plastic voor eenmalig gebruik volledig afvoeren. Ten slotte engageert Primark zich ook om ‘leefbare lonen’ na te streven voor alle werknemers in zijn wereldwijde toeleveringsketen.

 

“Ongeloofwaardig en misleidend”

De vraag rijst of de plannen van de Ierse modeketen wel realistisch zijn. Actiegroep Schone Kleren Campagne is allerminst onder de indruk: “Wij verwelkomen wat ze aankondigen. Maar als het om Primark gaat, is het wat ons betreft eerst zien dan geloven”, zegt een woordvoerder in Trouw. “Primark heeft in het verleden wel vaker als een spartelend kind tegengewerkt. Dit plan komt bovendien uit eigen gelederen. Dat is minder dwingend dan een onafhankelijke overeenkomst.”

 

Niki De Schryver, oprichtster van de duurzame routeplanner COSH, noemt de aankondiging van Primark misleidend. Volgens haar zijn de inspanningen in werkelijkheid vergelijkbaar met wat H&M en Levi’s doen. “Om één kilo katoen te doen groeien, gebruiken ze nu twee kilo chemicaliën in plaats van drie. Wil je katoen dat echt de term duurzaam waardig is, dan opteer je voor biokatoen”, zegt ze in GVA.

 

Beginnen met e-commerce

De timing van de duurzaamheidsbelofte is des te opmerkelijker, omdat de keten tegelijk bekendmaakte een nieuwe website te willen invoeren in de loop van volgend jaar. En die zou, volgens enkele volgers bij Modern Retail, de eerste stapjes van de keten op het vlak van e-commerce met zich meebrengen. Verschillende bronnen fluisteren immers over de invoering van een mogelijkheid tot ‘click&collect’ in enkele, bewust uitgekozen winkels. Een veralgemeende webshop zou er zeker nog niet komen, maar voor Primark zou ook dit al een halve revolutie zijn, klinkt het. Maar dan is de vraag natuurlijk eens te meer: hoe koppel je het opzetten van een e-commercedienst – met zijn vele retours – aan een serieuze duurzaamheidsbelofte?

 

In een reactie tegenover RetailDetail stelt de keten dat ze vooral “sterke aanhangers van fysieke winkels” zijn en blijven. Wel erkennen ze dat “het digitale een belangrijke rol zal spelen in de groei van onze keten”, en dat ze bij hun nieuwe website dus “bijkomende [online] opportuniteiten zullen bekijken op continue basis”.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN