RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags tweedehands
  • Bedrijven Vinted
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Recordverlies vormt geen probleem voor Vinted

icon
Mode29 november, 2022
Shutterstock.com

De markt voor tweedehandskleding boomt, waardoor Vinted de omzet haast exponentieel ziet stijgen. Toch gaan ook de verliezen door het dak bij het modeplatform. Geen nood: het potentieel is gigantisch en investeerders springen bij.

Bewuste strategie

Vorig jaar steeg de omzet van Vinted van 148 miljoen naar 245 miljoen euro, een groei met 65%. Een sterke prestatie, ondersteund door de grote belangstelling van consumenten voor tweedehandsmode. Kostenbewustzijn en duurzaamheid zijn daarbij bepalende factoren. De groei komt wel met een hoge prijs voor de mode-app: de verliezen stegen van 24 miljoen euro in 2020 naar 118 miljoen in 2021.

Die rode cijfers zijn vooral het gevolg van sterk gestegen marketinginvesteringen, meldt zakenblad Quote. Vinted besteedde vorig jaar liefst 193 miljoen euro aan reclame, drie keer meer dan een jaar eerder. Dat is een bewuste strategie: in plaats van nu al winst te maken, verkiest de directie om te investeren in versnelde groei, meldt het jaarverslag. Voorlopig komt het bedrijf daar vlot mee weg: vorig jaar haalde de startup 250 miljoen euro op bij investeerders. Het bedrijf heeft nog 239 miljoen euro in kas, en 50 miljoen in bedrijfsobligaties.

“Een druppel in de oceaan”

Vinted is intussen actief in zestien landen en wordt gewaardeerd op 3,5 miljard euro. Het is nu het grootste Europese platform voor tweedehandsmode. CEO Thomas Plantenga ziet voorlopig geen einde aan de groei: de eerste negen maanden van dit jaar was er alweer een omzetstijging met 37%. “Tweedehands is maar een druppel in de oceaan”, zegt hij aan Financial Times. De tweedehandsmarkt vertegenwoordigt nog maar 3 tot 4% van de totale modemarkt.

Dat steeds meer moderetailers zelf in tweedehands stappen, deert de startup niet. De echte concurrentie, dat zijn shoppers die nieuwe kledij kopen. Hen wil Plantenga overtuigen om eerst naar tweedehands te kijken, alvorens een nieuwe aankoop te overwegen. Om dat makkelijker te maken, bouwt hij een Europees netwerk van lockers uit. Een eerste test loopt in Frankrijk. “We willen dat je kleren in een locker in Nederland legt en dat een vrouw in Frankrijk het ophaalt.” Voor expansie ligt de focus op Europa: “Europa is onze thuis, we begrijpen die markt echt”, aldus Plantenga, die erop wijst dat markten als de Verenigde Staten en Canada erg verschillend zijn.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN